Zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji określa ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2015 r., poz. 140) oraz przepisy wykonawcze. Od 1 stycznia 2016 r., producenci pojazdów lub prowadzący działalność gospodarczą w zakresie ich nabycia lub importu na terenie Unii Europejskiej, są zobowiązani do zapewnienia sieci zbierania takich pojazdów. W praktyce chodzi o zorganizowanie sieci stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, które zapewniają właścicielom możliwość ewentualnego oddania wycofanych z eksploatacji pojazdów.
Złożone, ale jednak odpady
Pojazdy wycofane z eksploatacji traktowane są przez prawo jako składające się z wielu substancji i materiałów (np. opon, tworzyw sztucznych, szkła, płynów i elementów zawierających substancje niebezpieczne oraz metale) odpady. Dlatego wprowadzający pojazd, który nie zapewnił opisanej wyżej sieci stacji i punktów, jest obowiązany (bez wezwania) do obliczenia i uiszczenia opłaty za brak sieci.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie wysokości opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (Dz. U. poz. 2085) obowiązuje od dnia 1 stycznia 2017 r. W związku z tym, pierwszym rozliczanym okresem będzie dopiero rok 2017. Ponieważ obliczenie opłaty za brak sieci następuje na koniec roku kalendarzowego, jeżeli wprowadzający nie zapewnił sieci w roku 2016, i tak nie ma faktycznej możliwości obliczenia opłaty za jej brak. Taką interpretację przepisów potwierdza także stanowisko GIOŚ w tej sprawie.
Szczegółowych informacji dla zainteresowanych udziela Wydział Nadzoru Rynku w Departamencie Kontroli Rynku Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik