Podczas 47. Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, 13 koncernów energetycznych, motoryzacyjnych i przemysłowych powołało w czwartek Komitet Promocji Wodoru. Jego członkowie chcą w ciągu pięciu lat przeznaczyć na rozwój technologii wodorowej 10 mld euro.
Założycielami Komitetu są: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW Group, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group i Total i Toyota. Radzie przewodniczy dwóch wiceprezesów firm z różnych branż i regionów – Air Liquide i Toyoty. Zdaniem członków przedsięwzięcia, upowszechnienie technologii wodorowej oraz samochodów z ogniwami paliwowymi przyspieszy realizację celów Paryskiego Porozumienia Klimatycznego z 2015 roku.
Dyrektor Air Liquide, Benoit Potier podkreśla: - Komitet Promocji Wodoru skupia szereg wiodących w świecie firm przemysłowych, motoryzacyjnych i energetycznych, które pragną objaśniać znaczenie wodoru jako kluczowego rozwiązania transformacji energetycznej w transporcie, energetyce i przemyśle, co wymaga opracowania odpowiednich strategii i wdrożenia ich w wielkiej skali. Nie możemy tego zrobić sami. Konieczne jest wsparcie technologii wodorowych przez rządy za pomocą właściwych narzędzi, na przykład przez wspieranie wielkoskalowych inwestycji w infrastrukturę.
By ograniczyć wzrost globalnych temperatur do 2 stopni Celsjusza, do 2030 roku, co najmniej 20 proc. wszystkich pojazdów musi być napędzanych elektrycznie (samochody wodorowe mają silniki elektryczne - PAP) - podkreślała na szczycie klimatycznym w Paryżu (COP21) francuska minister energii Segolene Royal. Poinformowała jednocześnie o paryskiej deklaracji 20 organizacji na rzecz elektromobilności i przeciwdziałania zmianom klimatu. Podpisały ją m.in. Alians Nissan-Renault, Tesla Motors czy IEA. (PAP)