W Brukseli, podczas posiedzenia unijnego Komitetu Regionów, przedstawiciele europejskich miast i regionów podpisali deklarację dotyczącą wdrażania na szeroką skalę alternatywnie napędzanych autobusów. Wśród sygnatariuszy są: Gdańsk, Gdynia, Warszawa, woj. pomorskie, a także firma Solaris. W deklaracji, którą obok samorządów podpisywali również producenci pojazdów komunikacji miejskiej, zobowiązano się m.in. do wprowadzenia co najmniej 2 tys. nowych autobusów o zerowej emisji do 2019 roku.
Z danych Komitetu Regionów UE wynika, że obecnie udział alternatywnie napędzanych autobusów miejskich w europejskiej flocie wynosi 10-12 proc. W unijnych miastach kursuje ok. 200 tys. autobusów komunikacji miejskiej.
Walka o czyste powietrze w Europie
Jak czytamy w deklaracji, nie ma alternatywy dla przejścia na niskoemisyjną mobilność, natomiast alternatywnie napędzane publiczne środki transportu (autobusy elektryczne, o napędzie wodorowym czy LNG) poprawiają jakość powietrza i zmniejszają poziom hałasu w miastach. Według Komitetu Regionów modernizacja transportu publicznego wymaga zmiany przepisów i zwiększenia wsparcia finansowego. - Jest to kolejny krok w kierunku zakończenia z niedopuszczalnym poziomem zanieczyszczenia powietrza rujnującym nasze zdrowie – zaznaczył przewodniczący KR Karl-Heinz Lambertz. Jak powiedziała podczas inauguracji inicjatywy unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc, transport jest kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego w UE, jednak ma negatywne skutki wynikające z emisji CO2 i hałasu. Zwróciła również uwagę na wymiar ekonomiczny: więcej energii ze źródeł odnawialnych sprawia, że jesteśmy mniej uzależnieni od importowanej ropy naftowej i daje możliwości eksportu innowacyjnych produktów.
Unijne źródła finansowania
Aby zwiększyć realizację strategii na rzecz mobilności o niskim poziomie emisji, Komisja Europejska w lutym br. uruchomiła miliard euro, wiążąc środki z instrumentu Łącząc Europę i gwarancje bankowe dla prywatnych inwestorów z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS). Głównym narzędziem finansowania dla regionów i miast planujących inwestycje w mobilność o niskiej emisji jest jednak polityka spójności UE. Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne obejmują 70 mld euro na transport, z czego 39 mld na wspieranie dążenia do mobilności o niskim poziomie emisji (12 mld w szczególności na rzecz niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności w miastach). W ramach unijnego programu badawczego Horyzont 2020 zainwestowanych zostanie 6,4 mld euro w projekty niskoemisyjne. Przejście na ekologiczny transport publiczny wspiera też EBI.
Według strategii niskoemisyjnej KE, emisje gazów cieplarnianych z transportu będą musiały być do 2050 r. o co najmniej 60 proc. niższe niż w 1990 r. Transport stanowi blisko jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Europie.
Polskie autobusy elektryczne
Spółka Solaris, producent autobusów z Bolechowa, pozyskała zamówienia na dostawę łącznie 22 autobusów elektrycznych do Włoch, z czego 12 Solarisów Urbino 12 electric trafi do klienta ATB z Bergamo, a 10 bateryjnych autobusów zamówił mediolański przewoźnik ATM - poinformował Solaris w piątkowym komunikacie. Solaris dostarczył do Włoch już blisko 740 pojazdów. To właśnie z Półwyspu Apenińskiego polski producent uzyskał największe w swej dotychczasowej historii zamówienie na 300 pojazdów InterUrbino z opcją kupna dodatkowych 60 dla firmy Cotral z rejonu Lacjum. (PAP)