Umowę umożliwiającą transport drogą wodną z Gliwic do Wrocławia ok. 20 tys. ton węgla miesięcznie podpisali w piątek przedstawiciele grupy OT Logistics, dysponującej m.in. własnymi barkami i pchaczami, oraz Śląskiego Centrum Logistyki, operatora Portu Gliwice.
Pierwsze od pięciu lat barki wiozące to paliwo wypłynęły na Kanał Gliwicki 14 lipca br. Załadowane w dwóch trzecich z powodzeniem dowiozły tą drogą wodną i dalej Odrą węgiel do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu. W kolejnych dniach przetestowano wykorzystanie pełnej ładowności barek – po 500 ton węgla na każdej. Także w tej konfiguracji rejs zakończył się powodzeniem. Równolegle trwały negocjacje większego kontraktu na usługę przeładunkową w Porcie Gliwice, dokąd OT Logistics dowozi węgiel wagonami jednej ze swych spółek-córek. W piątek umowa ta została podpisana. Na jej podstawie do końca roku Kanałem Gliwickim i Odrą może zostać przetransportowane do Wrocławia 20 tys. ton węgla miesięcznie. Do gliwickiego portu spedytor zamierza podstawiać pociągi z 2 tys. ton węgla; każdy z nich będzie planowo przeładowywany na cztery barki.
Na początku lipca br. odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Zadeklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze w tym roku. Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając 7 lipca br. w Sejmie na pytania posłów, zadeklarował starania, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na zapewnienie żeglowności Kanału Gliwickiego w podstawowym zakresie.
Ministerstwo planuje rozwój żeglugi śródlądowej
W planach ministerstwa określonych w "Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030” znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacja tzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.
Obecnie na Kanale Gliwickim, przy wsparciu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzona jest modernizacja czterech z sześciu śluz (śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już przy wsparciu POIiŚ na lata 2007-2013 zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r.). Jeden z obecnych projektów ma trwać do końca 2018 r., a drugi – do końca 2020 r. Dodatkowy zakres prac na Kanale Gliwickim ma określić planowane studium wykonalności dla modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. (PAP)