Przez poziom zbierania należy rozumieć wyrażony w procentach stosunek masy zużytych baterii i akumulatorów przenośnych zebranych zgodnie z ustawą w danym roku kalendarzowym do średniej masy baterii i akumulatorów przenośnych wprowadzonych do obrotu przez wprowadzającego baterie lub akumulatory w danym roku kalendarzowym oraz w dwóch latach poprzednich. W przypadku nie osiągnięcia odpowiedniego poziomu zbierania, przedsiębiorcy zobowiązani są uiścić na rachunek urzędu marszałkowskiego tzw. opłatę produktową, liczoną jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy między masą zużytych baterii i akumulatorów przenośnych, jaką należy zebrać, aby osiągnąć wymagany poziom zbierania w danym roku, a masą zebranych w tym roku zużytych baterii i akumulatorów przenośnych.
Nadal pod progiem
Osiągając roczny poziom zbierania równy 39 proc. Polska nie wywiązała się z obowiązku osiągnięcia 45 proc. rocznego poziomu zbierania, wymaganego przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie rocznych poziomów zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych (Dz. U. 2009 Nr 215, poz. 1671). Podobna sytuacja miała miejsce w roku 2014, kiedy Polska osiągnęła poziom rocznego zbierania równy 33 proc. wobec wymaganych 35 proc., a także w roku 2015 – osiągnięte 38,35 proc., wymagane 40 proc.
GIOŚ znalazł winnych
Z opublikowanego w maju br. przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska raportu(1) wynika, że jednym z powodów złej sytuacji na rynku może być zbyt niska stawka tzw. opłaty produktowej. - Obowiązująca stawka, wynosząca 9 zł/kg, nie wypełnia swojego zadania i wydaje się być niewystarczającym i nieskutecznym narzędziem do osiągania przez Polskę wymaganego poziomu zbierania - czytamy w raporcie. Ponadto opłata nie została w ubiegłym roku uiszczona przez wszystkie zobligowane do tego podmioty. Spore nadzieje GIOŚ pokłada też w tworzonej aktualnie bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Zastosowanie specjalnego modułu sprawozdawczości w ramach bazy może przyczynić się do poprawy jakości oraz rzetelności przekazywanych w sprawozdaniach danych liczbowych.
W 2016 r. wprowadzono do obrotu ogółem ok. 131 tys. Mg baterii i akumulatorów, w tym ok. 12 tys. Mg baterii i akumulatorów przenośnych, ok. 24 tys. Mg przemysłowych i 94 tys. Mg samochodowych. Z danych GIOŚ wynika, że liczba podmiotów wprowadzających baterie lub akumulatory w Polsce sięga ponad 3,3 tys.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Raport o funkcjonowaniu gospodarki bateriami i akumulatorami oraz zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami za rok 2016http://www.gios.gov.pl/images/dokumenty/raporty/Raport_bateryjny_2016.pdf