Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.04.2024 16 kwietnia 2024

Dzieci także są odpowiedzialne za otaczającą je przestrzeń

Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” uwrażliwia i motywuje do działania młodych obywateli, zachęcając ich do współtworzenia i projektowania otaczającej ich przestrzeni publicznej. O niesamowitych pomysłach dzieci opowiada Jolanta Bosca z Fundacji Wspólnie.

   Powrót       17 października 2017       Planowanie przestrzenne   
Jolanta Bosca
Dyrektor zarządzający Fundacji WSPÓLNIE LafargeHolcim

Teraz Środowisko: Jaki wpływ na rozwój dzieci ma otaczająca je przestrzeń?

Jolanta Bosca: Wiele badań pokazuje, że to, w jakiej przestrzeni publicznej się wychowujemy, warunkuje nasz rozwój i widzenie świata. Im brzydsze jest otoczenie, tym mniejsza jest świadomość, chęć działania, poczucie odpowiedzialności za otaczającą nas rzeczywistość. Warto na przykład podkreślić często niedocenianą rolę dzieł sztuki w przestrzeniach publicznych. Dla osób, które nie często obcują ze sztuką, ukazują one świat wykraczający poza ramy ich życia codziennego, mobilizują do niestandardowego myślenia, poszerzają horyzonty. Przestrzeń nieprzemyślana i zaniedbana nie stymuluje, ogranicza mieszkańców do ich własnej sytuacji.

TS: Jaka przestrzeń publiczna jest dla dzieci ważna?

JB: Przestrzenią, w której dzieci spędzają najwięcej czasu, jest szkoła i jej otoczenie: podwórko, świetlica, biblioteka, dom kultury, boisko. To właśnie te obszary są tematem naszego konkursu „Zakręceni w przestrzeni”, w którym zachęca się dzieci i młodzież do tworzenia projektów ich zagospodarowania. Chodzi o to, żeby dzieci utożsamiały się z przestrzenią, w której przebywają, żeby czerpały z tych miejsc przyjemność, satysfakcję. A nie ma lepszego sposobu na utożsamienie się z jakimkolwiek miejscem niż bycie jego twórcą!

TS: I dzieci stają na wysokości zadania?

JB: Oczywiście! Patrzą na otaczającą je przestrzeń własnymi oczami, a nie tak, jak dorośli. Czasami proponują odnowienie, renowację często odwiedzanych miejsc – jak np. szkolnych korytarzy, które nierzadko są smutne i nieprzystające do dzisiejszej estetyki. Proponują zainstalowanie w nich foteli, stolików, puf, miejsc przeznaczonych do wspólnych gier. Inne szkoły z kolei zagospodarowują obszary na zewnątrz: projektują szkolne ogrody warzywne lub botaniczne, fontanny, altany ogrodowe, w których mogliby czasem odbywać „zielone lekcje”. W zeszłym roku były nawet klasy, które zaproponowały utworzenie małego ogrodu zoologicznego oraz kina, którego brakowało w ich miasteczku! Wymyślają miejsca do zabawy, odpoczynku, pracy, spotkań - idealnie dostosowane do marzeń i potrzeb młodych ludzi.

TS: Konkurs jest częścią projektu ECO-MIASTO 2017. W jaki sposób wpisuje się on w promocję zrównoważonego rozwoju miast?

JB: Planowanie przestrzenne, zagospodarowanie nieużytków, tworzenie ogrodów czy urbanistyka są ściśle powiązane z ochroną środowiska. W ramach prowadzonych przez Fundację Lafarge Holcim warsztatów i webinariów staramy się pokazać, jak nasze codzienne działania i przestrzeń oddziałują na przyrodę, w jaki sposób możemy oszczędzać zasoby naturalne. Zachęcamy do używania materiałów ekologicznych, wspólnie pracujemy nad cyklem życia używanych przedmiotów, promujemy upcykling niepotrzebnych rzeczy. Rozmawiamy też o ochronie bioróżnorodności, pokazujemy, w jaki sposób zapraszać do nas pszczoły, motyle, ptaki. Mówimy o odpadach, o sposobach oszczędzania wody. To, co może się wydawać oczywiste dorosłym osobom z dużych miast, jest wielkim odkryciem dla wielu dzieci z małych miasteczek, w których idee zrównoważonego rozwoju nie są nawet częścią programów wyborczych…

TS: Na jakim etapie konkursu jesteśmy w tej chwili?

JB: Do 27 października czekamy na zgłoszenia od szkół. Zwycięzców poznamy podczas tegorocznej konferencji Innowacyjne Eco-Miasto, która odbędzie się 8-9 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Główna nagroda to 20 000 zł na realizację zaproponowanego projektu, będą też wyróżnienia w wysokości 5 000 zł oraz nagrody rzeczowe i warsztaty architektoniczne.

Bo projekt nie kończy się na konkursie. W kolejnych miesiącach dzieci będą realizowały swoje pomysły, co zmusi je do umiejętnego zarządzania budżetem i projektem. Choć rola nauczycieli jest tu oczywiście nieoceniona, wielu z nich zachęca swoich uczniów do wzięcia na siebie odpowiedzialności za realizację kolejnych etapów przedsięwzięcia. W ten sposób naprawdę mamy poczucie kształcenia przyszłych odpowiedzialnych za siebie i środowisko obywateli.

Pani Jolanta Bosca opowiadała nam już o działalności Fundacji WSPÓLNIE - LafargeHolcim w wywiadzie z dnia 27 lipca 2016 r. pt. "Zlikwidujemy chaos architektoniczny w miastach".

Marta Wojtkiewicz: Dyrektor francuskiego Actu-Environnement i założycielka Teraz Środowisko Eco-MiastoTekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Interpretacja kryteriów Taksonomii UE dla sektora budownictwa i nieruchomości. Ankieta MRiT (25 marca 2024)Obowiązkowe plany adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców. Projekt poselski (22 marca 2024)Dostępne fundusze na rzecz środowiska (07 marca 2024)Inwestycje w OZE z przyspieszeniem. Jak wdrożyć narzędzie z dyrektywy RED III (04 marca 2024)Planowanie przestrzenne: know-how od ekspertów MRiT (27 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony