Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Polskie miasto wśród 100 najbardziej zrównoważonych

   Powrót       15 listopada 2017       Planowanie przestrzenne   

Sustainable Cities Mobility Index porównuje 100 miast z całego świata pod względem zrównoważonego transportu miejskiego, wykorzystując 23 wskaźniki zgrupowane w 3 kategoriach: jakość życia, gospodarka, środowisko. Warszawa zajęła wysokie 29. miejsce w ogólnym zestawieniu. Najwyższą ocenę uzyskała w kategorii gospodarka, zajmując 3. miejsce na 100 badanych miast.

Zrównoważony transport w miastach jest jednym ze strategicznych obszarów, w ramach którego mogą one budować swoją przewagę konkurencyjną, przyciągać inwestycje, znacząco podnosić jakość życia swoich mieszkańców oraz rozwinąć turystykę. Punktem wyjścia do inwestycji w lepszą infrastrukturę transportową jest dokładna ocena poziomu mobilności w mieście.

Pierwsze miejsce w rankingu uwzględniającym 100 miast z całego świata zajął Hong Kong, za którym uplasowały się Zurych i Paryż. Zaskoczeniem może być to, że bogate, globalne stolice zajmowały odleglejsze miejsca w rankingu. Miasta z czołówki wyróżniały się większą równowagą pomiędzy trzema filarami zrównoważonego rozwoju – społecznym, środowiskowym oraz ekonomicznym.

Warszawa – na dobrej drodze do zrównoważonego transportu

Stolica Polski pojawia się w rankingu Sustainable Cities Mobility Index jako jedyne polskie miasto. Wynika to z liczby ludności, stopnia urbanizacji oraz rozwinięcia sieci transportu, dzięki czemu najbardziej przypomina inne globalne metropolie. Warszawa zajęła 29. miejsce w rankingu ogólnym, wyprzedzając m.in. takie miasta jak: Lizbona, Montreal, Bruksela czy Rzym. Na całościową ocenę miasta wpływ miały trzy główne kategorie, w ramach których badano konkretne wskaźniki: jakość życia (people), gospodarka (profit) i środowisko (planet). Wysokie, 3. miejsce Warszawy w kategorii gospodarka to efekt publicznych inwestycji w trwającą rozbudowę metra oraz efektywnego wykorzystania istniejącej infrastruktury drogowej. Biorąc pod uwagę jakość życia, nasza stolica znalazła się w środku zestawienia, na 46. miejscu, tuż za Zurychem. W kategorii środowisko Warszawa uplasowała się dopiero na 71. miejscu. To właśnie w tych obszarach miasto ma szansę najbardziej się rozwinąć. Warszawa ma jeszcze wiele do zrobienia w kontekście transportu elektrycznego, udziału terenów zielonych oraz korków i opóźnień.

Lekcja dla polskich miast?

Sustainable Cities Mobility Index pokazuje wyraźnie, że nawet miasta z pierwszej dziesiątki rankingu nie są w pełni gotowe, aby zmierzyć się z konsekwencjami, jakie niosą ze sobą zmiany klimatyczne, urbanizacja oraz starzejąca się infrastruktura. Konieczność dostosowania miejskiego transportu do wyzwań przyszłości dotyczy także polskich metropolii. Szansą dla nich jest przede wszystkim promocja transportu zbiorowego i intermodalnego, jako najbardziej zrównoważonych rozwiązań. Kluczem do rozwoju mobilności w miastach jest stworzenie sieci przyjaznego, dostępnego i przystępnego ekonomicznie transportu publicznego. Inwestycje powinny iść nie tylko w kierunku tradycyjnie rozumianej infrastruktury transportowej, ale także promocji określonego stylu życia, zakładającego ekologiczne sposoby przemieszczania się: rower, spacery i komunikacja miejska.

O Sustainable Cities Mobility Index

Badanie zostało opracowane przez Arcadis we współpracy z londyńskim Centre for Economic and Business Research (Cebr) i porównuje 100 miast z całego świata pod względem zrównoważonego transportu miejskiego. W rankingu wykorzystano 23 wskaźniki zgrupowane w trzech głównych kategoriach: jakość życia, gospodarka oraz środowisko. Wśród badanych wskaźników znalazły się m.in.: dostępność do usług transportowych, utrzymanie i rozbudowa systemu metra, emisja gazów cieplarnianych w transporcie, infrastruktura rowerowa czy czas przejazdu do pracy i opłacalność publicznych środków transportu. W przypadku każdego z 3 z 3 kryteriów dane pochodziły z ogólnodostępnych, uznanych źródeł, jak Światowa Organizacja Zdrowia, Eurostat, CDP, czy dane udostępniane przez same miasta.

Źródło: Arcadis

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)Augustów: 10,6 mln zł na bezemisyjne autobusy (23 marca 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony