Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Większa kontrola importowanego drewna

   Powrót       20 stycznia 2015       Zrównoważony rozwój   

Rada Ministrów przyjęła dziś projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Środowiska.

Istotą projektu jest określenie sankcji za naruszenie unijnych przepisów w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej oraz dotyczących obowiązków podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna.

Projektowane zmiany wdrażają do polskiego prawa przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 2173/2005, które dotyczą ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej (FLEGT) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 mówiącego o obowiązkach podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (EUTR).

Sankcje za brak zezwolenia FLEGT

Projekt nowelizacji ustawy wprowadza sankcje za przywóz do Polski produktów z drewna, które pochodzą z państw partnerskich, jeżeli dostawa nie jest objęta zezwoleniem FLEGT. Program licencjonowania przywozu drewna jest wdrażany dobrowolnie w ramach umów partnerskich z krajami i regionami produkującymi drewno, które zgodzą się na współpracę z UE. Takie umowy podpisały m.in. Kongo, Ghana, Indonezja, Kamerun, Liberia, Republika Środkowoafrykańska.

Nowelizacja określa karę za łamanie tego zakazu – dwukrotność wartości przywiezionych produktów. - Wysokość kary jest zgodna z zaleceniem zawartym w rozporządzeniu – nakładane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające – wyjaśnia Maciej Grabowski, minister środowiska. Na terenie Polski organem weryfikującym zezwolenia FLEGT będzie naczelnik urzędu celnego.

Weryfikacja i ewidencja

Rozporządzenie EUTR nakłada obowiązki na podmioty wprowadzające po raz pierwszy do obrotu drewno lub wyroby drewniane oraz podmioty będące w dalszej części łańcucha dostaw. Ci pierwsi będą musieli posługiwać się tzw. Systemem Zasad Należytej Staranności, czyli m.in. dokonać weryfikacji pochodzenia drewna i jego legalności. Ci drudzy będą musieli prowadzić ewidencję dotyczącą zakupów i sprzedaży materiałów.

Na gruncie polskim monitorowaniem oraz nadzorowaniem podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i jego produkty będzie zajmowała się Inspekcja Ochrony Środowiska. Przy ustalaniu wysokości kar za nieprzestrzeganie przepisów, organy inspekcji ochrony środowiska będą brać pod uwagę m.in.: rodzaj, zakres i skutki naruszenia przepisów, wartość drewna czy dotychczasową działalność podmiotu. Kary pieniężne przewidziane za różnego rodzaju naruszenia przepisów wahają się od 500 zł do 200 tys. zł. Wpływy z kar będą stanowić dochód budżetu państwa.

Do projektu włączono także przepis przewidujący odstąpienie od wymierzania administracyjnej kary pieniężnej i umorzenie postępowania, jeśli do naruszenia przepisów doszło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć. Jest to efekt orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z lipca 2002 r.

(Źródło: Ministerstwo Środowiska)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wypracować nowy paradygmat. Po pierwszej sesji Ogólnopolskiej Narady o Lasach (23 kwietnia 2024)Od dziś zmiany w Czystym Powietrzu (22 kwietnia 2024)RED III a biomasa drzewna. Ograniczenie pozyskania drewna dla energetyki zgodnie z prawem unijnym (18 kwietnia 2024)Nowe źródła finansowania programu „Czyste Powietrze” (18 kwietnia 2024)Unieszkodliwianie odpadów medycznych i niebezpiecznych a wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej (03 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony