Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Rząd wprowadzi system oznakowania ekopojazdów

Już od lipca, aby bezpłatnie poruszać się po strefach czystego transportu, trzeba będzie posiadać na przedniej szybie pojazdu specjalną nalepkę. Natomiast za niecałe dwa lata konieczna będzie wymiana tablic rejestracyjnych.

   Powrót       15 lutego 2018       Planowanie przestrzenne   

Opublikowany w tym tygodniu projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury(1) precyzuje wzór i kolorystykę zapowiedzianego w ustawie o elektromobilności systemu oznakowania pojazdów zasilanych energią elektryczną i paliwami alternatywnymi. Jednolity system oznakowania ma ułatwić identyfikację aut uprawnionych np. do poruszania się po strefach czystego transportu, darmowego parkowania w miastach czy korzystania z buspasów.

Nieduże, ale wystarczająco widoczne

Nowy system oznakowania ekologicznych pojazdów będzie obowiązywał co do zasady od 1 lipca br. Projekt rozporządzenia precyzuje, że nalepki odpowiedniego koloru (zielone z żółtą literą „H” dla pojazdów napędzanych wodorem, niebieskie z napisem „EE” dla elektrycznych, brązowe dla CNG i fioletowe dla LNG) należy umieszczać wewnątrz pojazdu w prawym dolnym rogu przedniej szyby. Na naklejce - zgodnie z projektem - będzie również umieszczony polski oraz angielski napis „Strefa czystego transportu”, a także białoczerwona flaga i skróty ECO oraz PL. Ponadto nalepki będą zawierały własny numer identyfikacyjny oraz siedmiocyfrowy kod gminy. Nie będą one duże. Rozporządzenie określa, że powinny mieć 6 cm średnicy.

Gminy samodzielnie ustalą ceny

W trakcie prac nad ustawą o elektromobilności wielokrotnie dyskutowano, czy przepisy powinny precyzować stałą cenę nalepek dla ekopojazdów. Ostatecznie zdecydowano, by uprawnienie w tym zakresie przysługiwało wyłącznie gminom. Można więc wyobrazić sobie sytuację, w której na terenie różnych gmin funkcjonować będą różne ich ceny. Różnice nie powinny być wprawdzie znaczące (w trakcie dyskusji w Sejmie rozważano ustalenie stałej ceny w wysokości 30 zł), ale dysproporcja w tym zakresie może w niedługim czasie zdziwić niejednego kierowcę. Projekt rozporządzenia został skierowany do trwających 14 dni konsultacji społecznych. Co prawda wpisanie stałej ceny nie wydaje się możliwe (ustawa nie przyznaje aktowi wykonawczemu takiej delegacji). Tym niemniej niewykluczone, że uda się w tej sprawie wypracować nieformalny konsensus na forum samorządowym.

Autorzy projektu rozporządzenia zaznaczają, że system nalepek ma jedynie charakter przejściowy. 1 stycznia 2020 r. zastąpią go bowiem specjalne tablice rejestracyjne. Nie wiadomo jednak, czy ich wzór i kolorystyka będzie nawiązywała do tych znanych z nalepek. Ich wzór również określi stosowne rozporządzenie.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych
http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12308005

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony