Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

„Przy odpowiedniej strategii będziemy mogli być potęgą”

   Powrót       05 marca 2018       Planowanie przestrzenne   

Rozwój elektromobilności był głównym tematem pierwszej tegorocznej debaty klubowej "Electromobility in Tech City", która odbyła się 21 lutego w hotelu Bristol pod patronatem honorowym Ministerstwa Energii.

Część merytoryczną debaty zapoczątkowała prezentacja pt. „W kierunku emisji zero w 2030”, którą przedstawił Sławomir Wontrucki - dyrektor zarządzający, LeasePlan Fleet Management. Przemówienie skupiło się na tendencjach w światowym transporcie, m.in. odchodzeniu od diesla oraz wprowadzaniu zakazów ich używania w wybranych miastach, wzroście sprzedaży samochodów elektrycznych oraz zwiększającej się liczbie punktów ładowania, a także pojawianiu się (także w Polsce) nowych fabryk, produkujących baterie litowe.

Pierwsze zadanie: opracowanie norm prawnych

Gościem Honorowym spotkania był Michał Kurtyka - podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, który w swoim wystąpieniu skupił się na zagadnieniach związanych z ustawą o elektromobilności oraz projektach realizowanych w zakresie rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce i infrastruktury towarzyszącej.

W spotkaniu udział wziął również poseł Piotr Cieśliński - przewodniczący powstałej niecały rok temu podkomisji stałej do spraw polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności. - Dziś wszyscy mówią o elektromobilności oraz chcą uczestniczyć w pracach nad jej rozwojem. Zadaniem podkomisji jest opracowanie norm prawnych, które pozwolą na zadowalający i optymalny rozwój rozwiązań typu smart i zapewnienie wsparcia przy wdrażaniu innowacji w ramach elektromobilności - mówił Poseł Cieśliński.

Konieczne wsparcie informatyki i systemów cyfrowych

Uczestnicy panelu moderowanego przez prof. Andrzeja Kolasę - dziekana Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej, rozmawiali o wyzwaniach, jakie stoją przed rozwojem zeroemisyjnych pojazdów. - Elektromobilność oraz smart city to pojęcia ściśle związane z jeszcze jednym zagadnieniem, mianowicie przemysłem 4.0; wspólnym mianownikiem dla tych pojęć jest digitalizacja, możliwość porozumiewania się między maszynami, robotami, infrastrukturą a człowiekiem - mówił na wstępie moderator dyskusji.

Sławomir Wontrucki zwrócił uwagę na rozwiązania, których wdrożenie jest konieczne by rozwijać elektromobilność. - Jeżeli mówimy o systemie miasta i o samochodzie, który jest elektryczny i w dodatku autonomiczny, to niezbędne jest wielotorowe działanie, czyli stworzenie sieci informacyjnej, wykorzystywanie chmury i big data oraz budowa spójnego systemu cyfrowego, który pozwoli na sprawne zarządzanie ruchem - mówił.

Także Roman Szwed - prezes zarządu Atende – zauważył, iż do realizacji planu, który zakłada pojawienie się 1 miliona pojazdów elektrycznych na polskich drogach do roku 2025, potrzebne jest stworzenie dziesiątek systemów informatycznych. Muszą one zostać wdrożone w jak najszybszym czasie, ponieważ bez tych działań nie będzie możliwe osiągnięcie założonego planu.

Prof. dr hab. Wojciech Drożdż – wiceprezes ds. innowacji i logistyki w Enea Operator oraz członek rady nadzorczej ElectroMobility Poland S.A. zwrócił uwagę na to, że dzięki wsparciu funduszy unijnych, nieustannie rozwijana jest sieć infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, tak by osiągnąć poziom reprezentowany przez kraje wysoko rozwinięte. - To, co jest istotne dla rozwoju sieci, to nie problem techniczny, ale problem współpracy z samorządami, które niekoniecznie chcą rozwijać tego rodzaju infrastrukturę - mówił Wojciech Drożdż.

Brakuje nam inżynierów

Prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski, dziekan Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, podkreślił, że brakuje nam dobrze wykwalifikowanych inżynierów, którzy zrealizują plan wdrożenia odpowiednich systemów infrastruktury. Potrzebna jest dobra współpraca ośrodków związanych z rozwojem i wspieraniem nauki oraz związków partnerskich, związanych przede wszystkim z przemysłem i biznesem - przekonywał profesor.

Zdaniem dr inż. Andrzeja Szałka – eksperta ds. nowych technologii w Toyota Motor Poland, samochody elektryczne nie wchodzą masowo na rynek z przyczyn funkcjonalnych: zasięgu i czasu ładowania tych samochodów. - Niestety dalsze dystanse nadal będą wymagały nowych technologii - stwierdził. Innego zdania był Karol Zarajczyk – prezes zarządu, URSUS S.A., który podkreślał, że istnieje infrastruktura, która pozwala na krótkie i sprawne ładowanie samochodów, co umożliwia na pokonywanie takich samych odległości co samochodem spalinowym. Zwrócił również uwagę na ogromny potencjał polskich firm. Przywołał projekt realizowany wspólnie ze spółką Enea, który zakłada dostawę 47 autobusów elektrycznych dla Zielonej Góry, co stanowi największą, jednorazową dostawę w skali UE.

Ułatwienia inwestycyjne

Do zagadnienia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych odniósł się dr Przemysław Zysk – prawnik i radca prawny w Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, który przekonywał, że Polska ustawa jest niczym "konstytucja" elektromobilności i stanowi solidny fundament rozwoju. Z jednej strony tworzy ścieżkę do rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, z drugiej - tworzy instrumenty, stymulujące popyt. Ustawa zawiera ważne elementy, które likwidują bariery, a także stwarza pewne ułatwienia inwestycyjne. Jako argument do swojej tezy przywołał przykład mówiący, że nie będzie konieczne uzyskanie koncesji dla świadczenia usług ładowania czy dla prowadzenia jako operator stacji ładowania. Nie będzie również konieczne uzyskanie pozwoleń budowlanych na ogólnodostępne stacje ładowania.

Zwieńczeniem części merytorycznej wydarzenia było wystąpienie prezes Stowarzyszenia Rozwoju Elektromobilności, Sylwii Koch-Kopyszko, która stwierdziła, że ciężko będzie rywalizować z globalnymi liderami, natomiast przy odpowiedniej strategii będziemy mogli być potęgą jeżeli chodzi o tzw. transport specjalistyczny. - Jesteśmy liderem pod względem osiągnięć technologicznych i rozwoju samochodów autonomicznych. To właśnie na tym rynku powinniśmy się skupić i szukać możliwości - mówiła na zakończenie Prezes Stowarzyszenia.

Źródło: Executive Club

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony