Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Opolskie: Kierunki rozwoju województwa do 2030 roku

   Powrót       17 kwietnia 2018       Zrównoważony rozwój   

Wykorzystanie środków unijnych do wspierania innowacji w gospodarce, polepszenie komunikacji i lepsza współpraca między samorządami - to założenia rozwoju województwa opolskiego do 2030 roku, które przedstawiono na poniedziałkowej konferencji w stolicy regionu. Zdaniem marszałka województwa Andrzeja Buły województwo powinno utrzymać pozycję krajowego lidera w wykorzystaniu funduszy unijnych.

- Unia Europejska wymusiła na nas politykę innowacyjności, bioróżnorodności, strategię niskiej emisji, termomodernizacji. Będziemy się starać o kolejne środki dotyczące strategii niskoemisyjnej, dofinansowania do wymiany kotłów w domach, głębokiej termomodernizacji, uporządkowania gospodarki odpadami oraz innowacyjności – uważa marszałek.

Gminy oszczędzają dzięki wspólnej komunikacji publicznej

Zdaniem Buły szczególnie ważne staje się zrozumienie ze strony gmin do tworzenia porozumień na szczeblu subregionalnym, by lepiej wykorzystać możliwości wynikające z efektu skali. - Gminy wiedzą już, że warto działać w ramach subregionów. Spółka wodociągowa jednego miasta obsługuje także gminy ościenne. Podobnie ma się sprawa z komunikacją publiczną. W powiecie kluczborskim dzieci dowozi firma, która obsługuje także inne miejscowości, bo tak jest taniej i lepiej można wykorzystać sprzęt przy zagwarantowaniu odpowiedniej jakości usług - uważa marszałek.

Ekonomista, prof. Krystian Heffner, zwrócił uwagę, że polityka unijna wymusza na regionach planowanie regionalne i tworzenie strategii rozwoju. Zdaniem naukowca, województwo opolskie uważane jest przez ośrodki decyzyjne w stolicy za stosunkowo zasobne, a tym samym niewymagające wsparcia nawet w sytuacjach, gdy realizowane w regionie projekty mają znaczenie ponadregionalne czy ogólnopolskie. Do takich projektów naukowiec zaliczył trasę szybkiego ruchu łączącego Opole ze stolicą państwa.

- Po ostatnich inwestycjach na PKP przejazd z Opola do Warszawy jest szybszy, jednak na odcinku do Częstochowy to szlak jednotorowy, z ograniczeniami. Opole jest chyba jedynym miastem wojewódzkim w kraju, które nie ma szybkiego połączenia drogowego ze stolicą - wylicza prof. Heffner. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jacek Lolo nowym Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie (23 kwietnia 2024)Konkluzje Rady Europejskiej. Na tapecie nowy ład i suwerenność energetyczna (22 kwietnia 2024)European Solar Charter podpisana. Unijne wsparcie dla sektora fotowoltaicznego (17 kwietnia 2024)Joanna Piekutowska na stanowisku Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (16 kwietnia 2024)Dobre praktyki dla rzek żwirodennych (16 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony