Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Europosłowie wspierają opłaty drogowe dla ciężarówek oparte o emisje CO2

   Powrót       28 maja 2018       Planowanie przestrzenne   

Ostatnie głosowanie eurodeputowanych na temat wprowadzenia dla ciężarówek systemu opłat drogowych opartego na pokonywanej odległości oznacza, że opłaty będą bazować na ilości CO2 emitowanego przez te pojazdy. Stanowi to zachętę do wprowadzania mniej emisyjnych, bardziej ekologicznych pojazdów ciężarowych – ocenia federacja Transport & Environment, której członkiem jest Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO.) Zgodnie z rewizją dyrektywy w sprawie eurowiniet, dokonaną przez Komisję Transportu Parlamentu Europejskiego, od roku 2026 kierowcy nie będą już mogli kupować zezwoleń czasowych – np. za dzień, tydzień, miesiąc – dających możliwość pokonywania nielimitowanych odległości, a zamiast tego będą ponosić opłatę za pokonywane kilometry.

Europosłowie poparli opłaty dla samochodów ciężarowych zróżnicowane według emisji CO2 pojazdu, dzięki czemu „brudniejsze”, bardziej emisyjne ciężarówki zapłacą więcej za kilometr. Uzupełnieniem tego jest zniżka dla pojazdów o zerowej emisji wynosząca 50 proc. w stosunku do opłaty liczonej od samochodu ciężarowego z silnikiem diesla o najniższych emisjach. Propozycja Komisji Transportu zostanie poddana trójstronnym negocjacjom między Parlamentem, rządami UE i Komisją Europejską.

Samuel Kenny, specjalista ds. transportu T&E: „Opłaty uzależnione od odległości sprawiają, że transport drogowy jest bardziej wydajny, zachęca do korzystania z mniej emisyjnych pojazdów i lepszego zarządzania użytkowaniem dróg. Wczorajsze głosowanie pokazało, że partie polityczne zjednoczyły się, aby uczynić transport drogowy bardziej przyjaznym środowisku. Jeśli pozycja międzypartyjna zostanie wsparta przez rządy, opłaty za przejazd będą odgrywać większą rolę niż obecnie w zachęcaniu do wydajnego wykorzystania transportu i zwiększą ilość „czystszych” pojazdów na drogach.”

Piotr Skubisz, dział transportu i analiz Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO): „Wprowadzenie opłat drogowych dla samochodów ciężarowych bazujących na ich efektywności paliwowej, emisji CO2, poparte będzie przez wprowadzenie standardów i norm dla tej grupy pojazdów. Warto zaznaczyć, że niedawno największe polskie stowarzyszenie z branży transportu, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (około 4500 przedsiębiorstw), wspólnie z organizacjami branżowymi i pozarządowymi w liście otwartym do Premiera RP Mateusza Morawieckiego, zwróciło się o przyjęcie norm wydajności paliwowej dla samochodów ciężarowych, podkreślając ich znaczenie dla postępu technologicznego i rozwoju branży.”

Wczorajsza propozycja pozwoliłaby także państwom członkowskim UE określić, w jakim stopniu obciążyć ciężarówki za zanieczyszczenie powietrza i hałas, przy minimalnych opłatach określonych w prawie UE. Obecnie obowiązują ograniczenia dotyczące tego, jakie opłaty może pobierać dany kraj. Opłaty za zanieczyszczenie powietrza i hałas będą obowiązkowe od 2021 r.

Od 2020 r. samochody dostawcze używane do transportu towarowego będą również musiały płacić za przejazd w ramach tego samego systemu, co samochody ciężarowe. T&E ocenia, że to ruch w kierunku usunięcia luki legislacyjnej między samochodami dostawczymi i ciężarowymi. Eurodeputowani zagłosowali również za likwidacją opłat czasowych dla samochód osobowych.

Teraz od Rady zależy wykonanie kolejnego kroku. Dzisiejsze prawo sprawia, że pobieranie przez dany kraj opłat na podstawie emisji CO2 jest nielegalne. Transport jest obecnie największym problemem klimatycznym w UE, odpowiedzialnym za 27 proc. emisji gazów cieplarnianych. Inteligentne pobieranie opłat ma ważną rolę do odegrania w ograniczaniu tych emisji. Rządy muszą działać, aby to umożliwić. - podsumowuje Samuel Kenny.

Źródło: Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Maksimum 5 ton metanu na 1000 ton węgla od 2027 r. PE przyjmuje nowe przepisy (15 kwietnia 2024)PE przyjął nowe cele redukcyjne CO2 dla ciężarówek i autobusów (11 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)Rekordowy spadek emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej (05 kwietnia 2024)Potrzeba co najmniej 6 mld zł rocznie? Przyszłość Czystego Powietrza (04 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony