Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Rząd zachęca do wykorzystywania gazu ziemnego w transporcie

Wkrótce w Polsce zacznie obowiązywać zerowa stawka akcyzy na przeznaczone do napędu silników spalinowych LNG i CNG. Zmiana uszczupli roczny budżet o ok. 8 mln zł, ale ma zachęcić do wykorzystywania gazu ziemnego w transporcie publicznym.

   Powrót       29 czerwca 2018       Planowanie przestrzenne   

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (druk nr 2581(1)) został w środę zaakceptowany przez sejmową podkomisję ds. monitorowania systemu podatkowego. Obok szeregu innych zmian przewiduje także jedną, której zadaniem jest promowanie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Wzorem m.in. Belgii i Luksemburga nowelizacja wprowadza zerową stawkę akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do celów napędowych. – Chcemy, żeby LNG i CNG było coraz częściej wykorzystywanym w transporcie źródłem energii – mówił w Sejmie Leszek Skiba, wiceminister finansów i Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych. Ustawa nie wywołuje kontrowersji i wkrótce powinna zostać uchwalona przez Sejm.

Gaz ziemny zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż inne paliwa kopalne. Stąd emisja zarówno CO, jak i CO2 jest mniejsza dla tej technologii niż np. dla benzyny czy oleju napędowego. Autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG jeżdżą w wielu polskich miastach, m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie, Gdyni, Tychach, Zamościu. Prawdziwym liderem jest jednak Rzeszów, gdzie jest to co piąty miejski autobus.

Zerowa akcyza: tak, ale nie od razu

Projekt ustawy wprowadza zerową stawkę akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych, co wymaga dodania nowego przepisu w brzmieniu zaproponowanym w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W obecnym stanie prawnym gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych jest opodatkowany, w zależności od jego stanu skupienia, stawką akcyzy w wysokości 670 zł/1000 kg w przypadku LNG oraz 10,54 zł/GJ w odniesieniu do CNG. Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy ma być bodźcem do rozwoju infrastruktury i pozytywnie wpłynąć na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Przyznanie preferencji podatkowych przedsiębiorcom wykorzystującym lub sprzedającym gaz CNG lub LNG może stanowić na gruncie unijnego prawa pomoc publiczną. Z tego względu zerowa stawka akcyzy będzie obowiązywała dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie ze wspólnym rynkiem (zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) albo stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepis w ogóle nie stanowi pomocy publicznej.

Wpływ na rynek trudny do oszacowania

Obecnie cena gazu CNG to około 3,30 zł/m sześc. Zawarty w tej cenie podatek akcyzowy to ok. 33 gr. Nie oznacza to, że cena sprężonego gazu ziemnego w transporcie automatycznie spadnie o tę kwotę, ale resort finansów liczy, że wejście w życie ustawy spowoduje „niewielki spadek cen detalicznych tych wyrobów”. Biorąc pod uwagę roczną konsumpcję tego paliwa, koszt dla budżetu ma wynieść około 6,6 mln zł. Z kolei roczne zużycie gazu LNG to około 2,7 mln kg, a w konsekwencji wprowadzenia zmian państwowy budżet uszczupli się o około 1,8 mln zł.

Planuje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne
http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/7E309077E31B04EBC12582A3003C2DD7/%24File/2581.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Świetne regulacje, ale brak brandu? Debata „Przyszłość morskiej energetyki wiatrowej w Polsce” (24 kwietnia 2024)Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (24 kwietnia 2024)Odorowe refleksje nt. biogazowni (23 kwietnia 2024)European Solar Charter podpisana. Unijne wsparcie dla sektora fotowoltaicznego (17 kwietnia 2024)Suplement, dzięki któremu krowy będą wydzielać mniej metanu. Dania (16 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony