Kraków zamierza wprowadzić na Kazimierzu strefę czystego transportu. Pozwoli ona na wjazd pojazdom elektrycznym, na wodór, napędzanych gazem ziemnym oraz mieszkańcom zameldowanym lub zamieszkałym na Kazimierzu.
Uchwalona przez Sejm ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r., pozwala gminom wydzielać obszary miast, do których będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne, na wodór, z napędem CNG. Wyodrębniony teren to tzw. strefa czystego transportu. Kraków zgodnie z tą ustawą postanowił przygotować projekt uchwały wprowadzający taką strefę na Kazimierzu.
Zmniejszenie emisji spalin
W myśl ustawy o elektromobilności i paliwach stałych, tworzone strefy miałyby funkcjonować na kształt znanych z miast zachodniej Europy stref ograniczonej emisji komunikacyjnej. Utworzenie strefy czystego transportu „Kazimierz” jest pilotażowe, na podstawie którego będą prowadzone obserwacje i analizy. Wydzielenie tego obszaru zyskało akceptację mieszkańców tego obszaru oraz Urzędu Wojewódzkiego. Wprowadzenie strefy czystego transportu ma na celu zmniejszenie emisji spalin, a tym samym zmniejszenie negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzi i środowisko.
Granice obszaru zostaną oznaczone znakami. Mieszkańcy strefy czystego transportu będą mogli poruszać się po niej pojazdami (o ile są to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i są oni ich właścicielami, posiadaczami lub użytkownikami) bez względu na rodzaj napędu i stosowanego paliwa. Wyznaczenie strefy czystego transportu nie będzie zobowiązywało jej mieszkańców do wymiany pojazdów.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.