Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Rowerem po szynach

   Powrót       25 lipca 2018       Planowanie przestrzenne   

Od ponad 20 lat rower przeżywa swój renesans, a turystyka rowerowa stała się bodaj najpopularniejszą formą aktywnego wypoczynku w Polsce. Aby utrzymać ten pozytywny trend, należy zadbać o tworzenie regionalnych i krajowych tras rowerowych połączonych w sieć i łączących także systemy dróg dla rowerów w miastach.

W ostatni poniedziałek na rower wybrali się Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego, Przemysław Smyczek, dyrektor Wydziału Kultury UMWŚ, i Aleksander Kopia, śląski oficer rowerowy. Przejazd z Katowic do Bytomia śladem nieczynnej od lat kolejki wąskotorowej ma przypomnieć o ciągle niewykorzystanym potencjale, jakim dla mobilności rowerowej są nieczynne linie kolejowe. Można by je stosunkowo niskim kosztem dostosować do potrzeb ruchu rowerowego. W ten sposób powstałaby unikatowa w skali Europy wojewódzka sieć tras rowerowych pełniąca funkcję komunikacyjną i turystyczno-rekreacyjną.

- Z doświadczeń krajów Europy zachodniej wiemy, że dobrze zaplanowana sieć dróg dla rowerów generuje ruch rowerzystów. Wszystkie inne czynniki – także uwarunkowania klimatyczne i pogodowe grają drugorzędną rolę – mówi marszałek Henryk Mercik. – Sam chętnie rekreacyjnie jeżdżę rowerem. Dziś pojedziemy dawną trasą kolejki wąskotorowej spod Muzeum Śląskiego w Katowicach do Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Mamy setki kilometrów takich tras na Śląsku i moglibyśmy je śmiało wykorzystać przy tworzeniu tras rowerowych w naszym regionie.

Blisko 1000 km nieczynnych tras kolejowych

W 2016 roku samorząd województwa zlecił przeprowadzenie audytu nieczynnych tras kolejowych pod kątem ich adaptacji na szlaki rowerowe, jako pierwszy etap projektu Velo Silesia. Wstępna analiza wykazała, że na obszarze województwa śląskiego znajduje się prawie tysiąc kilometrów nieczynnych tras kolejowych. Koncentrują się one głównie w subregionach: centralnym, zachodnim oraz północnym. Audytem objętych zostało 280 kilometrów tras, które docelowo mogą tworzyć część „kręgosłupa” przyszłej sieci tras rowerowych w województwie śląskim. Infrastruktura ta powstawała na potrzeby przemysłu od połowy XIX wieku. Linie kolejowe łączyły ze sobą kopalnie, huty, węzły przeładunkowe, ale także osiedla mieszkaniowe. Dziś wiele z tych obiektów, zarówno industrialnych, jak i mieszkaniowych, znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki. Należy do nich także kompleks pokopalnianych zabytków w Tarnowskich Górach, jako jedyny na Śląsku wpisany na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Doskonałym przykładem jest Zagłębie Ruhry w Niemczech

Trasy rowerowe wykorzystujące dawne linie kolejowe cieszą się w całej Europie ogromnym zainteresowaniem rowerzystów, gdyż są prawie bezkolizyjne, nie posiadają stromych podjazdów, ich szerokość, nawet kiedy są to ślady po kolejkach wąskotorowych, pozwala na komfortowe poruszanie się wielu rowerzystów w obu kierunkach jednocześnie. Doskonałym przykładem na wykorzystanie nieużywanej infrastruktury kolejowej jest Zagłębie Ruhry w Niemczech, gdzie na ich bazie stworzono ponad 700 kilometrów tras o standardzie EuroVelo(1) i sieć ta jest cały czas rozwijana. Województwo śląskie realizuje i bierze aktywny udział w krajowych i międzynarodowych projektach rowerowych. Wymienić tu należy: Europejski Rowerowy Szlak Zabytków Techniki – pomysł połączenia trasami rowerowymi postindustrialnych regionów Europy, EuroVelo 4 – transeuropejską trasę rowerową łączącą Francję z Ukrainą (przebiegającą przez województwo śląskie) czy Blue Velo – ideę stworzenia trasy rowerowej o wysokim standardzie EuroVelo wzdłuż rzeki Odry. Jeszcze w tym roku oznakowany ma zostać Szlak Orlich Gniazd i Wiślana Trasa Rowerowa.

Źródło: Urząd Marszałkowksi Województwa Śląskiego

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ EuroVelo to projekt zarządzany przez Federację Cyklistów Europejskich (ECF) we współpracy z partnerami krajowymi i regionalnymi. EuroVelo łączy krajowe i regionalne trasy rowerowe w jedną sieć europejską. Wyznacza także standardy wykonania takich dróg. Całkowita długość szlaków docelowo ma wynosić ponad 70 tys. km

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony