– Udrożniliśmy Kanał Żerański, dzięki czemu swobodnie można dziś przepłynąć z Warszawy do Zalewu Zegrzyńskiego – mówił w piątek 3 sierpnia minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk na wspólnym briefingu prasowym z prezesem PGW Wody Polskie Przemysławem Dacą i ministrem Patrykiem Jakim zapowiedział udrożnienie drogi wodnej z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie.
Minister zapowiedział, że w przyszłym roku zostanie przywrócony tor żeglugowy łączący Warszawę z Wielkimi Jeziorami na Mazurach. – Poprawimy warunki nawigacyjne, aczkolwiek nadal jesteśmy uzależnieni od poziomu wody, ponieważ w Warszawie, szczególnie w ostatnich latach są niskie stany i to uniemożliwia żeglugę jednostek – mówił minister. – W dalszej kolejności pracujemy nad odbudową szlaku do jezior mazurskich. Pracujemy w tej chwili w porcie w Ostrołęce i pogłębiamy go. W dalszej kolejności będziemy pracowali na Narwi, umacniając brzegi, pogłębiając koryto rzeki – dodał.
Prezes PGW Wody Polskie stwierdził, że rzeka Pisa będzie kolejnym etapem modernizacji szlaku z Warszawy na jeziora mazurskie. Dodał, że w tamtym rejonie oprócz prac regulacyjnych, pogłębiarskich, konieczna będzie budowa co najmniej dwóch podpiętrzeń, między innymi w Piszu.
W ramach robót utrzymaniowych zostaną przywrócone do należytego stanu technicznego budowle regulacyjne o ostrogi w granicach miasta Warszawy. Roboty budowlane zaplanowano na 2019 r. Ich koszt to 600 tys. zł. Pozwoli to na lepszą żeglowność nurtem rzeki. Rozwiązaniem sytuacji hydrologicznej Warszawy jest - zdaniem ministerstwa - budowa stopnia wodnego na północ od Warszawy.
Na rzece Narew nastąpi regulacja koryta rzeki, polegająca przede wszystkim na zabezpieczeniu przeciwerozyjnym brzegów w celu skoncentrowania koryta rzeki, aby zachować głębokości tranzytowe w okresach niskich stanów wód. Koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 200 mln złotych.
Natomiast zakres prac na Pisie powinien objąć zarówno roboty pogłębiarskie, jak i regulację trasy rzeki. Najgorsze warunki panują od ujścia do m. Jeże. Konieczne są więc dwa mniejsze spiętrzenia, w tym w mieście Pisz. Koszt realizacji przedsięwzięcia to ok. 225 mln zł.
Wszystkie te działania spowodują, że na Wisłę wróci komunikacja, umożliwiająca m.in. przepłynięcie ze stolicy na Wielkie Jeziora Mazurskie.
Źródło: MGMiŻŚ
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.