Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Nowelizacja ustawy o PPP zachęci inwestorów do budowy wielopoziomowych parkingów

   Powrót       13 sierpnia 2018       Ryzyko środowiskowe   

Wyższe opłaty za parkowanie zachęcą inwestorów prywatnych i samorządy do budowy wielopoziomowych parkingów - powiedział PAP wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik. Zaznaczył, że podwyżka taryf jest suwerenną decyzją władz miasta.

Wyższe stawki tylko w 39 miastach

Jak podkreślił, nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, podpisana ostatnio przez Prezydenta RP, umożliwia podwyżkę opłaty za pierwszą godzinę parkowania w ścisłych centrach miast do 9,45 zł, ale decyzję w tej kwestii będą podejmować samorządy. Poza tym - jak zaznaczył - wyższe stawki będą mogły wprowadzać tylko aglomeracje, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców. - Mówimy, więc o 39 miastach – powiedział.

Zaznaczył, że przed podjęciem decyzji o podwyżce samorządy będą musiały dokonać analizy dotyczącą rotacji samochodów na miejscach parkingowych i wykazać uzasadnienie wprowadzenia tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. Chodziło o to, żeby samorządy miały możliwość jej wprowadzenia m.in, by pozyskać dodatkowe środki na budowę infrastruktury. - Nowe regulacje mają służyć pobudzeniu partnerstwa publiczno-prywatnego w zakresie budowania dużych podziemnych bądź wielokondygnacyjnych parkingów - powiedział Słowik.

Dodał, że przy dotychczasowej stawce maksymalnie 3 zł za godzinę, "nie ma uzasadnienia ekonomicznego budowy dużych parkingów ani dla sektora prywatnego, ani dla samorządów". Przypomniał też, że stawka 3 zł za godzinę była uchwalana 15 lat temu i dziś nie ma związku z rzeczywistością.

Ograniczenie emisji spalin

Jak mówił, poza argumentem biznesowym, dla ustawodawcy istotny był argument środowiskowy. Podkreślił, że w centrach dużych polskich metropolii w okresie letnim około 50 proc. zanieczyszczeń powietrza pochodzi z emisji spalin samochodowych. - Ograniczenie ruchu samochodów na pewno przyczyni się do mniejszego zanieczyszczenia powietrza, co spowoduje poprawę komfortu życia mieszkańców - powiedział. W jego ocenie w wielu polskich miastach coraz lepiej działa komunikacja publiczna, więc mieszkańcy „mają alternatywę". (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biogaz na wyciągnięcie ręki dla sektora wod-kan (03 kwietnia 2024)Gospodarka odpadami w Polsce potrzebuje bodźców do rozwoju (28 listopada 2023)Poznański ITPOK świętuje 10-lecie podpisania umowy PPP między Miastem Poznań a PreZero Zielona Energia (13 listopada 2023)Termomodernizacja z gwarancją oszczędności – nowe otwarcie (07 sierpnia 2023)KAPE S.A. i Kancelaria Cieślak tworzą pierwszego w Polsce Facylitatora EPC - kompleksowego doradcę EPC (19 lipca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony