Trwa „Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu” (ETZT). Celem kampanii jest promocja niskoemisyjnych form mobilności, w ramach której poszczególne miasta przygotowują wystawy, konkursy z nagrodami czy happeningi. Punktem kulminacyjnym ETZT jest obchodzony co roku 22 września Europejski Dzień bez Samochodu. Tego dnia transport komunikacją miejską w wielu miastach Polski jest darmowy.
Zrównoważony transport jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnych ośrodków miejskich, mającym duży wpływ na ich społeczno-gospodarczą atrakcyjność. Zrównoważona mobilność - rozumiana jako łączenie, uzupełnianie się i wzajemne usprawnianie ruchu pieszego, rowerowego, tramwajowego, autobusowego czy trolejbusowego - daje szansę na ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego. Działania te mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, redukcję emisji zanieczyszczeń powietrza oraz ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, których jednym z głównych źródeł jest transport.
Projekt wart 463 mln zł
W tym właśnie celu władze Lublina od lat prowadzą działania w kierunku poprawy warunków ruchu drogowego w mieście. Szczególny nacisk położony został na transport publiczny, z którego wedle miejskich statystyk korzysta blisko 76 proc. mieszkańców miasta. W celu podniesienia szeroko rozumianej atrakcyjności systemu transportu publicznego, w mieście wdrożony został projekt pn. „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie”. Jego całkowita wartość wyniosła 463 mln zł, z czego 331 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Mniejsze zużycie energii w komunikacji miejskiej
Lubelska komunikacja miejska liczy łącznie 421 pojazdów, w tym 298 autobusów i 123 trolejbusy. Obecnie miasto to posiada największy system trolejbusowy w Polsce. Lubelskie trolejbusy wykorzystują powstającą podczas hamowania energię. Podczas hamowania, asynchroniczny silnik trolejbusu działa jak prądnica, a wytworzona w ten sposób energia wraca do trakcji. Dzięki temu całkowite zużycie energii w komunikacji miejskiej zmniejszyło się o około 16 proc.
Zakupione w ramach projektu trolejbusy (50 sztuk) wyposażone zostały w autonomiczny układ jazdy, który umożliwia im poruszanie się nie tylko po trasach wyznaczonych im przez dostępność trakcji. Dzięki wykorzystaniu akumulatorów litowo-jonowych pojazdy te mogą, przez pewien czas, uniezależnić się od trakcji. Baterie te ładowane są podczas korzystania z sieci, a gromadzona w ten sposób energia może zostać wykorzystana podczas jazdy bez połączenia z siecią trakcyjną.
Inteligentny System Zarządzania Ruchem
Podstawowym celem inwestycji była jednak poprawa warunków ruchu drogowego poprzez wdrożenie Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem (ITS). Nowoczesny system przede wszystkim usprawnił przejazd przez główne węzły komunikacyjne miasta. Ponadto system wykrywa zdarzenia drogowe i sugeruje kierowcom trasy objazdowe, a także dostarcza informacje o czasie potrzebnym na pokonanie danego odcinka drogi. Obecnie obejmuje 69 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, czyli prawie połowę węzłów w Lublinie.
Dalsza rozbudowa systemu
Miasto planuje rozbudowę ITS w następnych latach. Do roku 2021 planowany jest zakup 70 miejskich autobusów elektrycznych oraz 150 trolejbusów. Pojazdy te mają stanowić wówczas ponad 50 proc. całego taboru miejskiego.
Joanna SpillerDziennikarz, inżynier środowiska Tekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.