Rada ds. środowiska uzgodniła w tym tygodniu stanowisko (podejście ogólne) względem projektu rozporządzenia z surowszymi normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Uzgodnienie stanowisko oznacza, że prezydencja austriacka ma mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim.
Proponowane redukcje emisji
Emisje CO2 z nowych samochodów osobowych rejestrowanych w UE będą musiały w 2025 r. być niższe średnio o 15 proc., a w 2030 r. – o 35 proc. w porównaniu z normami na 2021 r. Dla samochodów dostawczych Rada utrzymała docelowe redukcje proponowane przez Komisję Europejską: 15 proc. w 2025 r. i 30 proc. w 2030 r. Redukcje dotyczą ogółu aut w UE. Cały wysiłek redukcyjny zostanie rozdzielony między producentów według średniej wielkości ich parku samochodowego.
Pojazdy bez- i niskoemisyjne
Rada postanowiła zmodyfikować propozycję Komisji dotyczącą mechanizmu zachęt, mającego promować pojazdy bez- i niskoemisyjne, takie jak auta w pełni elektryczne czy auta hybrydowe typu plug-in, jeżeli chodzi o samochody osobowe. Ponadto Rada postanowiła zaproponować korzystniejsze uwzględnianie pojazdów niskoemisyjnych we wspomnianym mechanizmie.
Uzgodniła specjalny środek, by zachęcić producentów do sprzedaży pojazdów bez- i niskoemisyjnych na rynkach o niewielkim nasyceniu takimi pojazdami. Mianowicie korzystniej uwzględniane będą samochody osobowe nowo rejestrowane w państwach członkowskich, w których odsetek takich pojazdów nie przekracza 60 proc. średniej unijnej.
Jeżeli chodzi o pojazdy dostawcze, Rada postanowiła nie zmieniać propozycji Komisji.
Rzetelniejsze dane emisyjne
Na gruncie nowych przepisów producenci samochodów musieliby raportować solidniejsze i bardziej reprezentatywne dane o emisjach pochodzących z aut osobowych i dostawczych. Rada postanowiła bowiem wzmocnić przepisy: zaproponowała zobligować producentów do raportowania wartości faktycznie zmierzonych, a nie deklarowanych. Docelowe poziomy byłyby liczone na podstawie wartości zmierzonych według procedury WLTP.
WLTP (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich) jest ulepszoną procedurą testową. Pochodzące z niej wartości pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa bardziej odpowiadają warunkom drogowym niż wartości uzyskane w poprzedniej procedurze – NEDC (nowy europejski cykl jezdny). Procedura WLTP zaczęła obowiązywać dla wszystkich nowych modeli samochodów we wrześniu 2017 r., a dla wszystkich nowych samochodów – we wrześniu 2018 r.
Kontekst i dalsze kroki
Projekt rozporządzenia Komisja przedstawiła w listopadzie 2017 r. w ramach pakietu czystej mobilności. Projekt był przedmiotem szczegółowych negocjacji w Grupie Roboczej ds. Środowiska, zanim trafił 9 października pod dyskusję Rady ds. Środowiska. Dzięki osiągniętemu porozumieniu Rada może rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim, który swoje stanowisko przyjął 3 października 2018 r.
Projekt ma generalnie pomóc w realizacji celów porozumienia paryskiego i w osiąganiu ogólnounijnego celu redukcyjnego: do 2030 r. w sektorach nieobjętych ETS (systemem handlu emisjami) powinno być o 30 proc. mniej emisji niż w 2005 r. Ten ostatni cel został określony przez Komisję Europejską i przełożony na cele krajowe w rozporządzeniu o wspólnym wysiłku redukcyjnym.
Źródło: Rada UE