Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Będzie zakaz wjazdu starych samochodów do centrów miast?

W projekcie nowelizacji ustawy prawo ochrony środowiska PO proponuje, by dać samorządom możliwość wprowadzenia zakazu wjazdu do centrów miast samochodom emitującym najwięcej spalin. Pomysłowi sprzeciwia się SLD.

   Powrót       25 lutego 2015       Ryzyko środowiskowe   

Autor projektu Tadeusz Arkit powiedział PAP, że nowelizacja byłaby dedykowana największym miastom, takim jak Warszawa, Kraków, czy Katowice, w których ilość zanieczyszczeń w powietrzu znacząco zagraża zdrowiu. Zakaz dotyczyłby niektórych, wyznaczonych stref.

Poseł zaznaczył, że nie oznaczałoby to wcale wykluczenia większości samochodów z tych stref; podkreślił, że prawdopodobnie zakaz obowiązywałby tylko najstarsze samochody wyposażone w silniki typu diesel. - Kierowcy takich aut, którzy wjechaliby do danej strefy - mówił Arkit - płaciliby kary na tej samej zasadzie co mandaty.

Arkit zaznaczył, że choć projekt daje dowolność samorządowcom w kwestii obostrzeń, to "wierzy w zdrowy rozsądek lokalnych władz". Podkreślił, że w projekcie wyłączono z zakazu pojazdy uprzywilejowane (np. karetki, wozy policyjne lub straży pożarnej); dano też lokalnym władzom możliwość wyłączenia m.in. pojazdów należących do miejscowych.

Zakaz uderzy w najbiedniejszych

Według SLD propozycja ta uderzy w biedniejszych, a walka z zanieczyszczeniem powietrza w polskich miastach powinna się koncentrować na wprowadzaniu centralnego ogrzewania w domach.

Rzecznik SLD Dariusz Joński na środowej konferencji prasowej w Sejmie uznał, że jest to "pomysł z kategorii idiotycznych", bo uniemożliwi wjechanie samochodem do centrów miast biedniejszej części mieszkańców. Zwrócił uwagę, że zamysł pochodzi z miast bogatych, takich jak Berlin czy Londyn. - Trudno nam się oczywiście porównywać do tych miast, do zarobków, do wieku samochodów w tych miastach – mówił, podkreślając, że większość Polaków jeździ starszymi, importowanymi samochodami.

Joński skrytykował również pomysł, by ograniczenia wprowadzały we własnym zakresie gminy. To według niego mogłoby oznaczać, że w każdym mieście istniałoby inne ograniczenie. - Każdy, kto będzie jechał z miasta X do miasta Y, będzie musiał sprawdzać, czy wolno mu do niego wjechać, czy będzie musiał zostawić samochód na rogatkach - mówił Joński.

Niska emisja a spaliny samochodowe

Według niego "tylko" 30 proc. smogu w polskich miastach stanowią zanieczyszczenia generowane przez ruch samochodowy. - Problem dużych miast przede wszystkim polega na centralnym ogrzewaniu. W większości (domów położonych) w centrum tego centralnego ogrzewania nie ma i dlatego te kominy zatruwają powietrze - uznał Joński. Proponował, by PO skoncentrowała się na poszukaniu rozwiązania tej kwestii.

Poseł SLD Wincenty Elsner zarzucił, że PO to "platforma obłudy", bo dziś mówi o ekologii, a w piątkowym głosowaniu w Sejmie nad ustawą o OZE "starała się zablokować możliwość rozwoju przydomowych elektrowni produkujących czystą energię, stając wówczas ramię w ramię z wielkimi koncernami energetycznymi produkującymi energię brudną".

Na zakazie mogą skorzystać koncerny samochodowe i banki

Elsner stwierdził, że głównymi beneficjentami rozwiązania zaproponowanego w projekcie nowelizacji ustawy o ochronie środowiska nie byliby ani kierowcy, ani mieszkańcy miast, a koncerny samochodowe i banki. - Być może miliony Polaków zostałyby zmuszone do wymiany samochodów na nowsze, lepsze, takie, którymi można się poruszać po centrach miast i wzięcia na nie kredytu - dowodził.

Projekt zmian w ustawie o ochronie środowiska autorstwa PO wpłynął do Sejmu w poniedziałek.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu? (14 lutego 2022)Gdańskie ulice w stylu slow (04 lutego 2021)Polityka transportowa to zagadnienie multidyscyplinarne (05 maja 2020)Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski (02 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony