Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

W Norwegii rośnie liczba samochodów na prąd

   Powrót       25 lutego 2015       Planowanie przestrzenne   

Prawie jedna piąta nowych samochodów sprzedawanych w Norwegii od początku tego roku to modele z napędem elektrycznym - poinformowała w środę wyspecjalizowana organizacja zajmująca się ruchem drogowym OFV.

Wraz z pojawieniem się wersji elektrycznej popularnego Volkswagena Golfa udział nowo rejestrowanych aut elektrycznych sięgnął 18 proc., wobec 10,6 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku - sprecyzowano.

Według OFV w żadnym innym kraju udział aut elektrycznych nie jest tak duży jak w Norwegii. W ubiegłym roku na Norwegię przypadło 31 proc. nowych samochodów elektrycznych sprzedawanych w całej Europie, gdzie udział takich aut w rynku jest ograniczony do 0,5 proc. (w Norwegii 12,5 proc.).

Norwegia zachęca inne kraje

- To pokazuje, że norweska polityka w kwestii popularyzacji samochodów elektrycznych ma się bardzo dobrze - skomentowała przedstawicielka tamtejszego stowarzyszenia na rzecz aut elektrycznych Christina Bu. Oceniła, że "to bardzo ważne", ponieważ inne kraje czerpią inspiracje z Norwegii; wskazała na inicjatywy podjęte we Francji i Wielkiej Brytanii.

Na początku lutego francuska minister ds. ekologii Segolene Royal zapowiedziała szereg zachęt, m.in. dopłatę 10 tys. euro przy wymianie starych samochodów z silnikiem Diesla na model elektryczny. We Francji samochody elektryczne stanowiły w 2014 roku jedynie 0,6 proc. nowych rejestrowanych aut, przy czym odnotowano wzrost sprzedaży o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2013.

Eksperci zwracają uwagę, że w Norwegii samochody spalinowe są wysoko opodatkowane, podczas gdy auta elektryczne są praktycznie zwolnione z podatków, co czyni je stosunkowo dostępnymi. Przykładowo Tesla S kosztowałaby dwukrotność obecnej ceny, czyli ok. 75 tys. euro, gdyby auto podlegało takiemu samemu opodatkowaniu jak tradycyjne modele. Auta elektryczne mają w Norwegii jeszcze inne przywileje, np. prawo do korzystania z pasów przeznaczonych dla transportu publicznego, bezpłatny postój na publicznych parkingach czy zwolnienie z opłat za wjazd do płatnych stref w niektórych miastach. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony