Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

"Green deal” europejskich ministrów mało konkretny

   Powrót       30 października 2018       Planowanie przestrzenne   

Potrzebę zapoczątkowania nowej ery w dziedzinie transportu podkreślili ministrowie ds. środowiska i transportu UE, zgromadzeni w Graz w Austrii, wydając dziś specjalne oświadczenie. Tzw. „Green deal” wzywa do podjęcia działań na rzecz czystej, bezpiecznej, dostępnej i osiągalnej dla wszystkich mobilności w Europie.

Jak to zrobić?

Koncepcja opiera się na takich filarach jak: zwiększenie udziału w rynku pojazdów o niskiej i zerowej emisyjności z większą dynamiką, niż ma to miejsce obecnie (w tym zapewnienie infrastruktury do ich ładowania), ale także przygotowanie kompleksowej strategii UE na rzecz zrównoważonego transportu do 2021 r. Kolejna sprawa to propagowanie mody na aktywną mobilność: poruszanie się pieszo, rowerem etc. Ministrowie stwierdzili również, że aspekty ekologicznego przemieszczania się powinny być wzięte pod uwagę w analizie kosztów i korzyści projektów realizowanych w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Zapowiedzieli, że zostaną uruchomione fundusze przeznaczone na projekty w tym obszarze. Stwierdzili także, że „Europejski Tydzień Mobilności” spełnia swoją funkcję.

Szczytne cele, brak konkretów

Deklaracja zawiera szczytne cele, ale brakuje w niej konkretnego odniesienia do norm emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych do 2030 r. W oświadczeniu przyjęto, że transport musi zostać przekształcony, aby Europa mogła wywiązać się ze zobowiązań wynikających z Porozumienia Paryskiego. Przedstawiciele Europejskiego Biura Ochrony Środowiska (EEB) zauważają, że ministrowie złożyli ważne oświadczenie, jednak konieczne są szersze działania. - Ostatecznie UE potrzebuje "zielonej umowy", która będzie wykraczać poza transport i pomoże nam w walce z zanieczyszczeniami powietrza pochodzącymi także z innych źródeł, takich jak przemysł i rolnictwo oraz będzie odpowiedzią na inne ważne problemy środowiskowe naszych czasów – komentuje Margherita Tolotto, specjalista ds. polityki jakości powietrza EEB.

Organizacje pozarządowe zauważyły też, że należy niezwłocznie podjąć działania w celu poprawy jakości powietrza w obszarach śródmiejskich, w których limity zanieczyszczenia powietrza są stale przekraczane. Najnowszy raport EEA dotyczący stanu powietrza wyraźnie podkreśla, że jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń powietrza w Europie jest właśnie sektor transportu drogowego.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Na czym będzie polegał ETS2? Czym jest Społeczny Fundusz Klimatyczny? (26 marca 2024)Zmiany klimatu zaburzają alpejskie ekosystemy (25 marca 2024)W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)Planujemy działania, które wpłyną na wykorzystanie biometanu do celów transportowych (20 marca 2024)Środki z KPO na nisko- i zeroemisyjne autobusy. Rozstrzygnięcie konkursu (15 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony