Nowy rodzaj betonu był testowany przez dziewięć miesięcy w warunkach laboratoryjnych i miejskich przy różnym natężeniu ruchu samochodowego. Testy wykonywane na budowie kompleksu biurowego w Warszawie miały wykazać, czy beton o specjalnym składzie chemicznym może mieć właściwości fotokatalityczne.
Co konkretnie sprawdzano?
Otóż to, czy jest możliwe, że dzięki promieniom słonecznym beton wykazuje działanie redukujące szereg związków organicznych i nieorganicznych zanieczyszczających powietrze. Szczególnie wpływających negatywnie na zdrowie tlenków azotu NOx, które są emitowane głównie przez silniki spalinowe. Żeby zredukować ilość tych tlenków w powietrzu, musi zajść taka reakcja chemiczna, w wyniku której będą one rozkładane na związki podobne do stosowanych w nawozach i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane do gleby.
Stacje pomiarowe – pomyślne testy
Podczas testów na obszarze 350 mkw. pozyskano dane ze specjalnych stacji pomiarowych. Jednocześnie badano również poziom zanieczyszczenia powietrza na obszarze, gdzie był tradycyjny beton. Pomiary przeprowadzone przez Skanska, Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego dowiodły, że w powietrzu nad terenem, na którym zastosowano czyszczący beton, stężenie dwutlenku azotu w stosunku do zwykłego odcinka nawierzchni jest o 30 proc. mniejsze. Z badań wysnuto też wniosek, że w momencie, gdy w okolicy kompleksu biurowego badanego w trakcie projektu powstanie zwarta zabudowa, czyszczący beton osiągnie jeszcze lepsze wyniki w walce z zanieczyszczeniem powietrza. W warunkach laboratoryjnych redukcja NOx osiągała wysoki wskaźnik i dochodziła aż do 70 proc.
Plany na przyszłość
Skanska zapowiedziała, że przy projekcie Generation Park zainstaluje stałą stację pomiarową, która będzie badać stężenie zanieczyszczeń w powietrzu. Pozytywne wyniki testów zachęciły inwestora do tego, aby specjalny beton został położony wokół całego kompleksu biurowego o powierzchni boiska piłkarskiego. Szacują, że taki obszar ma rocznie neutralizować tlenki azotu emitowane ze spalin 10 samochodów z silnikiem diesla, zakładając że każdy z nich pokona 17 tys. km.
Zdolności samoczyszczące
Firma Górażdże Cement S.A, która jest producentem tego betonu, wskazuje na jego właściwości samooczyszczające. - W zachodzących procesach utleniane są nie tylko szkodliwe związki zawarte w powietrzu, ale także zabrudzenia pokrywające z upływem czasu nawierzchnie chodnikowe. Degradacji ulegają niemal wszystkie substancje organiczne mogące znaleźć się na powierzchni betonu, np. aerozole, tłuszcze, oleje, pyły, ptasie odchody itp. – wyjaśnia Przemysław Malinowski, menedżer ds. produktów specjalnych w Grupie Górażdże.
Technologia znana na świecie
To pierwsze wielkopowierzchniowe wykorzystanie betonu redukującego zanieczyszczenia w powietrzu w projekcie komercyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Ale technologia jest znana na Zachodzie, a producenci zwracają uwagę na dodatkową wartość, mianowicie estetykę budynków. Budowle, w których zastosowano fotokatalityczne powierzchnie samoczyszczące, to np. kościół Dives in Miserycordia w Rzymie, budynek dyrekcji lotniska Roissy-Charles de Gaulle w Paryżu czy komenda policji w Bordeaux. Skoro taki produkt ma szansę stać się efektywnym narzędziem w walce o czystsze powietrze, to co stoi na przeszkodzie, żeby stosować taki beton powszechnie?
- Nie ma żadnych przeszkód technologicznych – produkt jest w pełni dostępny i badanie wykonane przez PAN jasno pokazało jego przydatność w walce z zanieczyszczeniami powietrza pochodzącymi ze spalin samochodów. Widzimy, jak rośnie świadomość ekologiczna i mieszkańców miast, i włodarzy tych miast. Jesteśmy przekonani, że wraz ze wzrostem tej świadomości, zastosowanie tego produktu będzie rosło - mówi Przemysław Malinowski, menedżer ds. produktów specjalnych w Grupie Górażdże.
Katarzyna ZamorowskaDyrektor ds. komunikacji