Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie zakończyła konsultacje społeczne dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej. W uzupełniających konsultacjach uwagi do aneksu raportu oddziaływania inwestycji na środowisko przekazało 8 podmiotów.
Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie Justyna Januszkiewicz konsultacje, które się obecnie zakończyły, musiały się odbyć, ponieważ inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni nadesłał nową dokumentację - aneks do raportu oddziaływania na środowisko nowej drogi wodnej. Stąd konieczność umożliwienia wszystkim zainteresowanym zapoznania się z nowymi dokumentami.
W konsultacjach uzupełniających swoje uwagi nadesłało 8 podmiotów w tym: zarząd województwa pomorskiego, burmistrz Krynicy Morskiej, Stowarzyszenia Eko Unia oraz 5 innych osób czy firm. - W sumie otrzymaliśmy kilkadziesiąt uwag dotyczących sposobu realizacji inwestycji, oddziaływania jej na środowisko oraz zapisów w dokumentacji środowiskowej. Analizujemy dokumentację, zapoznajemy się z uwagami, które napłynęły, odniesiemy się do nich w uzasadnieniu wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji - wyjaśniła Januszkiewicz. Dodała, że nie może sprecyzować, kiedy decyzja środowiskowa zostanie wydana.
Województwo pomorskie zgłosiło w sumie 67 uwag
Jak podało biuro prasowe zarządu woj. pomorskiego, Zarząd Województwa Pomorskiego przesłał 13 uwag ogólnych i 54 uwagi szczegółowe. - Jeśli chodzi o kluczowe według nas kwestie, takie jak wykazanie celu nadrzędnego dla inwestycji, czy analizę rozwiązań alternatywnych, aneks nie wnosi żadnych nowych treści i wyjaśnień. Aneks powiela również błędy z Raportu dotyczące podstaw strategicznych inwestycji, na które wcześniej wskazywaliśmy. I nie odnosi się do stawianych przez nas zarzutów dotyczących bilansu zysków i strat – podkreślił marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.
Pomorscy samorządowcy wskazują, że w aneksie pojawiają się jednak pewne nowe wątki. Dokument m.in. zaostrza ograniczenia w korzystaniu z wód zachodniej części Zalewu Wiślanego (poza proponowaną już wcześniej strefą ciszy o powierzchni 15 km kw., głównie w rejonie gminy Nowy Dwór Gdański, dodatkowo proponuje się ograniczenia w poruszaniu się w sąsiedztwie szuwarów w rejonie gmin Nowy Dwór Gdański i Sztutowo).
- Takie rozwiązania są przecież sprzeczne z głównymi celami planowanej drogi wodnej, do których należy m.in. rozwój funkcji turystyczno-rekreacyjnej powiązany z rozwojem portów, przystani i marin nad Zalewem Wiślanym. To pogłębi konflikty społeczne m.in z lokalnymi rybakami i środowiskiem żeglarskim, na które zwracaliśmy uwagę już w poprzednim stanowisku Zarządu Województwa – podkreślił marszałek Mieczysław Struk. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.