Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Kluczowy (formalnie) etap przekopu przez Mierzeję Wiślaną dobiega końca

Procedury administracyjne jeszcze trwają, ale nie będą raczej miały większego wpływu na terminowość realizacji inwestycji. - Pozwolenie na budowę wydaje się być kwestią czasu. Kanał powstanie – potwierdza prezes PiS Jarosław Kaczyński.

   Powrót       20 listopada 2018       Woda   

Projekt budowy drogi wodnej(1) łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Kanał ma skrócić dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską do Bałtyku i uniezależnić nasz kraj od rosyjskich władz, które decydują dziś o tym, czy żegluga na Zalewie Wiślanym może się odbywać. Projekt przekopu powraca w debacie publicznej od wielu lat ale wydaje się, że tym razem doczeka się realizacji. Budowa ma rozpocząc się w czwartym kwartale tego roku i potrwać nie dłużej niż cztery lata. Koszt inwestycji wyniesie 880 milionów złotych i zostanie w całości pokryty z budżetu państwa. W jakim miejscu procedury jesteśmy dziś? Gdzie możemy to sprawdzić?

Dwa lata, dwie ustawy i dwie opinie temu

Formalnie procedura realizacji projektu w formie, o której dziś mówimy, rozpoczęła się podjęciem przez polski rząd uchwały(2) w maju 2016 r. Dokument bardzo ogólnie określa zakres inwestycji, ale co istotne - wskazuje inwestora (Urząd Morski w Gdyni) oraz nadzorującego (ministra właściwego ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej). Niemal rok później procedurę realizacji opisano szczegółowo w wydanej specjalnie w tej sprawie ustawie z dnia 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ta doczekała się nawet w czerwcu br. nowelizacji. Czytając ustawę dojdziemy co prawda do wniosku, że przed inwestorem jeszcze długa droga, niemniej jej zdecydowanie najtrudniejszy odcinek wkrótce powinien dobiec końca. 30 maja br. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie trafiła stosowna dokumentacja, w tym raport oddziaływania na środowisko. Tutaj sprawa utknęła, zresztą na nieco dłużej niż planowano, głównie ze względu na wydane od tego czasu dwie przeciwstawne opinie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. Z ostatnich deklaracji przedstawicieli rządu i partii rządzącej wynika jednak, że inwestor wkrótce uzyska długo wyczekiwaną decyzję środowiskową.

Najtrudniejsze prawie za nami

- Nie wiemy jeszcze, jaka może być decyzja środowiskowa, ale teoretycznie może ona zmienić lokalizację kanału i planowanych wysp na Zalewie Wiślanym oraz określić nowy zakres kompensacji przyrodniczych. Bez tego dokumentu praktycznie nie można mówić o budowie kanału – mówił niedawno elbląski senator Jerzy Wcisła. Rzeczywiście jesteśmy dziś na etapie, który w praktyce przesądzi nie tylko o środowiskowych, ale także praktycznych uwarunkowaniach realizacji inwestycji w ogóle. Decyzja środowiskowa stanowi bowiem ważny punkt odniesienia przy wydawaniu większości późniejszych decyzji, m.in. pozwolenia na budowę. Dopiero po jej uzyskaniu Urząd Morski będzie mógł składać wniosek o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, a także wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację drogi wodnej. Pomimo pozornie dużej liczby niezbędnych zezwoleń, pozwoleń i decyzji wydaje się, że ta środowiskowa będzie tą kluczową.

Każdy wydany w toku postępowania akt administracyjny (decyzję, zezwolenie, pozwolenie) zainteresowane przebiegiem postępowania strony (organy samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe) będą miały prawo zaskarżyć, zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA). Rozdział piąty specustawy określa precyzyjnie ograniczenia w tym zakresie, ale nie mają one zastosowania do postępowania w przedmiocie wydania decyzji środowiskowej.

Obecnie na Mierzei Wiślanej trwają badania geologiczne i geodezyjne, natomiast na Zalewie Wiślanym badania ferromagnetyczne. Są to prace przygotowawcze.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Droga wodna – rzeka, kanał, jezioro lub inny odcinek wodny, który dzięki cechom naturalnym lub wynikającym z działalności człowieka nadaje się do żeglugi
http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/coded_files/transport_glossary_4_ed_PL.pdf
2/ Uchwała w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”
https://www.premier.gov.pl/mobile/wydarzenia/decyzje-rzadu/uchwala-w-sprawie-ustanowienia-programu-wieloletniego-pod-nazwa-budowa-0.html

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usługi ekosystemowe ponad funkcje gospodarcze. Jak mądrze zarządzać wodami w Polsce? (20 grudnia 2023)Woda nadal w Ministerstwie Infrastruktury. Rozporządzenia w RCL (19 grudnia 2023)Zrównoważony transport? Komisja Europejska chce wesprzeć rozwój transportu kombinowanego (09 listopada 2023)Program Hydrostrateg. Dostępne dofinansowanie na projekty wodne (27 września 2023)Grupa Azoty: wiosną ruszą prace budowlane w ramach odtworzenia Odrzańskiej Drogi Wodnej (15 listopada 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony