Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.04.2024 16 kwietnia 2024

Śląskie: metropolia wyposaży urzędników w rowery elektryczne

   Powrót       30 stycznia 2019       Planowanie przestrzenne   

Blisko 230 rowerów elektrycznych mają otrzymać pracownicy urzędów miast i gmin, a także strażnicy miejscy i policjanci z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Przyjęto również wytyczne dotyczące kształtowania infrastruktury rowerowej.

Podjęte działania to element zainaugurowanego w październiku ub. roku programu pod nazwą „Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy”. Ma on zachęcać mieszkańców metropolii do zmiany nawyków transportowych, aby to rower stał się środkiem transportu pierwszego wyboru - w drodze do pracy, szkoły, kina czy restauracji.

Zgodnie z przyjętą przez wtorkowe zgromadzeniem Metropolii uchwałą w tej sprawie, GZM przekaże gminom pomoc rzeczową w postaci rowerów elektrycznych, której łączna wartość nie przekroczy 2 mln zł. GZM zakupi rowery elektryczne oraz przekaże je do gmin - z uwzględnieniem jednostek straży gminnej (miejskiej) lub policji na ich terenie – w liczbie wynikającej ze złożonych już wniosków samorządów. Na tej podstawie Metropolia opracowała zakres pomocy, przewidującej przekazanie gminom od 2 rowerów elektrycznych (np. do Bojszów, Ożarowic czy Wyr), po 10 (Bytom, Gliwice, Sosnowiec i Zabrze) i 11 (Katowice).

Przykład idzie z góry

Już podczas inaugurującej program październikowej konferencji prasowej na Stadionie Śląskim przedstawiciele GZM sygnalizowali, że aby pokazać, jak ważny jest rower w metropolitalnym myśleniu o zintegrowanej komunikacji, chcą kupić rowery elektryczne dla pracowników urzędów miast i gmin.

- Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet - w pewnych sytuacjach - mający przewagę nad innymi środkami komunikacji. Zaczynamy od siebie - chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin – mówiła wówczas Karolina Wadowska z zarządu Metropolii. Przywołała badania, według których do pokonywania dystansu do 5 kilometrów "od drzwi do drzwi" nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. - Chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort – dodała Wadowska, podkreślając, że namawiając mieszkańców metropolii do przesiadki na rowery, urzędnicy powinni dać przykład, stąd decyzja o zakupie dla nich służbowych rowerów.

GZM z nowym planem kształtowania infrastruktury rowerowej

Zachętą do powszechnego korzystania z rowerów ma też być rozwój służącej temu infrastruktury. 22 stycznia br. zarząd GZM przyjął zamówiony w poprzednim roku dokument „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Ma on stać się jedną z podstaw działań Metropolii w tym zakresie - wraz ze studium systemu metropolitalnych tras rowerowych i analizą możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych w skali całej GZM.

We wtorek przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak zaapelował do gmin członkowskich, aby także - na wzór innych dużych miast - przyjmowały "Standardy i wytyczne...", czyniąc go w ten sposób aktem prawa miejscowego. - My takiej kompetencji nie mamy; z naszego punktu widzenia to dokument pokazujący dobre praktyki i to, co udało się wypracować. Ale każda gmina decyduje na własny rachunek, czy chce, by ten dokument był prawem miejscowym i czy chce go stosować - zastrzegł Karolczak. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów (10 kwietnia 2024)Za nami VI posiedzenie Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (28 marca 2024)Polska Wschodnia stawia na zrównoważoną mobilność miejską. Znamy listę projektów z pierwszego naboru (21 marca 2024)Konsultacje publiczne rewizji KPO (18 marca 2024)Odporność warunkiem trwałego rozwoju miast – ruszyła 11. edycja programu Eco-Miasto (15 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony