W ciągu dziewięciu miesięcy na ulicach Tychów powinno pojawić się osiem nowych autobusów zasilanych gazem CNG. W poniedziałek tyski przewoźnik podpisał umowę na ich dostawę z czeskim producentem wozów marki SOR. To efekt powtórzonego przetargu na tej wielkości autobusy gazowe. Pierwsze postępowanie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach zostało - ze względu na przekroczenie budżetu 7,9 mln zł brutto przez jedyną ofertę - unieważnione. W drugim przetargu spłynęły dwie oferty: za 9,7 mln zł (Scania) oraz 8,8 mln zł brutto (SOR).
Pod koniec stycznia br. tyski PKM zdecydował się wybrać tańszą propozycję, a w poniedziałek podpisał umowę na dostawę ośmiu autobusów SOR BNG CNG 10,5. Czeski producent zaoferował zarówno niższą cenę, jak i niższą wartość uwzględnionego w przetargu spalania gazowego paliwa. Zakup tych autobusów zostanie w trzech czwartych finansowany ze środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Część wartego 164 mln zł projektu
To bowiem część wartego ponad 164 mln zł projektu POIiŚ, zakładającego też m.in. gruntowną przebudowę zaplecza technicznego tyskiej zajezdni oraz zakup ponad pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem (CNG), mikrobusów, elektrobusów, pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego. Największą częścią zakupów taboru jest postępowanie na 43 autobusy CNG, podzielone na dwie części dotyczące 20 autobusów 12-metrowych oraz 23 autobusów przegubowych, 18 metrowych.
Planując zakupy nowych autobusów gazowych (do 2024 r. praktycznie cała flota ma być zasilana gazem) tyskie PKM jeszcze w 2017 r. zawarło porozumienie ws. zwiększenia dostaw gazu CNG ze spółką PGNiG Obrót Detaliczny. Dotąd przewoźnik kupował od PGNiG blisko 3 mln m sześc. gazu CNG rocznie; po rozbudowie floty zamierza kupować ponad 4,2 mln m sześc. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.