Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie rozpoczyna ważną inwestycję. Nowo powstający most kolejowy w Podjuchach będzie funkcjonalny i nowoczesny. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym i dla polsko-niemieckiej akcji lodołamania, która rokrocznie prowadzona jest przez RZGW Szczecin.
Budowa nowego mostu kolejowego w km 733,7 rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) ‒ „Zadanie 1B.5 ‒ Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu”, finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.
Przeprowadzenie skutecznej akcji lodołamania
Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie właściwego prześwitu dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy. ‒ Most w stanie istniejącym, z uwagi na zbyt niski prześwit pionowy oraz awaryjność przęsła ruchomego, utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje prowadzenie zimowej osłony przeciwlodowej oraz ruch lodołamaczy biorących udział w akcji lodołamania. Filary nurtowe wstrzymują spływ lodu w kluczowych momentach akcji, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Odrze – mówi Tomasz Pietras, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. – Istniejący most nie spełnia również wymogów dla międzynarodowej klasy śródlądowej drogi wodnej Vb, określonej dla rzeki Regalicy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych – dodaje dyrektor Pietras.
Nowy most nie będzie posiadał przęsła zwodzonego, lecz jego konstrukcja w całości zostanie wyniesiona na ok. 6.20 m ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej. Zmniejszona również zostanie liczba filarów zlokalizowanych w nurcie rzeki. Jego budowa będzie miała istotne znaczenie zarówno dla ochrony przeciwpowodziowej na Dolnej i Środkowej Odrze i Dolnej Warcie, jak również dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. – Obecnie prace znajdują się na etapie projektowym, równolegle prowadzone są procedury administracyjne oraz uzgodnienia z PKP-PLK oraz innymi interesariuszami przebudowy – dodaje Bogdan Zakrzewski, zastępca dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Źródło: KZGW
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.