Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.04.2024 16 kwietnia 2024

Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich: Należy powołać Państwowy Monitoring Wody Pitnej

   Powrót       15 lutego 2019       Woda   

Samorządy z Warmii i Mazur chcą powołania Państwowego Monitoringu Wody Pitnej i rozdzielenia bezpieczeństwa wody od higieny środowiska na poziomie wojewódzkim i powiatowym. Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich sprzeciwił się zdegradowaniu roli Departamentu Bezpieczeństwa Zdrowotnego Wody i włączeniu go do Departamentu Higieny Środowiska. Zdaniem samorządowców należałoby rozdzielić bezpieczeństwo wody od higieny środowiska na poziomach wojewódzkich i powiatowych oraz przygotować kadrę do nadchodzących zmian - zamiast wcielać jeden departament do drugiego.

Według ZGWM nadzór nad jakością wody w kąpieliskach stanowi zdecydowanie mniejszy zakres działań niż nadzór nad wodą do spożycia (woda wypływająca z zaworu czerpalnego), która w większości krajów traktowana jest jak żywność, a nawet czasami objęta systemem HACCP(1).

Zwiększenie zatrudnienia i przeszkolenie pracowników

W świetle zmian, które niesie za sobą rewizja dyrektywy 98/83/WE w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, znacznie wzrastają rola i zadania organu nadzorującego jakość wody pitnej. W chwili obecnej - zdaniem ZGWM - Minister Zdrowia powinien dążyć do wzmocnienia tego nadzoru poprzez zwiększenie zatrudnienia i przeszkolenie pracowników Inspekcji Sanitarnej w zakresie zarządzania ryzykiem w zaopatrzeniu w wodę, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia. W ocenie ZGWM organy inspekcji sanitarnej nie mają odpowiednio przygotowanych specjalistów, ponieważ nikt w Polsce dotychczas ich nic kształcił.

Nowy sposób raportowania wyników monitoringu jakości wody

Nowa dyrektywa przyniesie za sobą także inny sposób raportowania do KE wyników monitoringu jakości wody. Obejmie on wszystkie systemy zaopatrzenia w wodę, a nie tylko te dostarczające ponad 1000 m sześc. na dobę. W Polsce jest ich ponad 8 000.

Zdaniem Związku należałoby utworzyć sprawnie działający i dostępny dla różnych podmiotów Państwowy Monitoring Wody Pitnej, system zbierania informacji o incydentach (nowy obowiązek), system informowania konsumentów o jakości wody i ew. zagrożeniach zdrowotnych, system wsparcia i porad, zwłaszcza dla małych dostawców wody i administratorów budynków.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Analiza zagrożeń i krytyczne punkty kontroli (również system HACCP od ang. Hazard Analysis and Critical Control Points)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Plany adaptacji, ochrona zieleni i wymagania dla paliw biomasowych. MKiŚ przedstawia projekt ustawy (09 kwietnia 2024)Zielińska: transformacja to nie wygaszanie, ale szansa na rozwój (05 kwietnia 2024)5% polskich wód podziemnych ma antropogenicznie zmienioną jakość (04 kwietnia 2024)Ponad 100 mld euro na zieloną transformację w latach 2021-2027. Jak działa polityka spójności (02 kwietnia 2024)MI zapowiada zmiany przepisów dot. zatwierdzania taryf za wodę i specustawy odrzańskiej (02 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony