Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
WiÄ™cej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Woda w Ostrowi Mazowieckiej zagrożona skażeniem

   Powrót       27 lutego 2019       Ryzyko Å›rodowiskowe   

Ujęcie wody pitnej w Ostrowi Mazowieckiej może zostać skażone toksycznymi chemikaliami, które były stosowane w nieczynnej obecnie Nasycalni Podkładów Kolejowych. PKP wyjaśnia, że zanieczyszczony grunt z działki przy ulicy Fabrycznej został już usunięty, a ponadto zawarto umowę na remediację na terenie dawnego rozlewiska ścieków.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało, że w siedzibie resortu odbyło się spotkanie w sprawie przeciwdziałania zagrożeniu skażenia ujęć wód podziemnych na terenie Ostrowi Mazowieckiej. Zagrożenie jest związane z toksycznymi chemikaliami, będącymi pozostałościami po zlikwidowanej w latach 90. XX wieku Nasycalni Podkładów Kolejowych należacej do PKP. Chodzi m.in. o takie chemikalia, jak fenol, kreozot czy ksenon.

PKP – stan prac

Jak wynika z informacji, które redakcji Teraz Środowisko przekazała spółka PKP S.A., od października do grudnia 2018 r. wykonawca działający na zlecenie PKP przeprowadził prace polegające na rozbiórce dwóch zbiorników podziemnych oraz wykonał utylizację zanieczyszczonego gruzu i gruntu na terenie zlikwidowanego Zakładu Regeneracji Podkładów Kolejowych w Ostrowi Mazowieckiej przy ul. Fabrycznej 12, zgodnie z decyzjami wydanymi przez Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Wybrany zanieczyszczony grunt został przekazany do firmy zajmującej się utylizacją. Powstałe wyrobiska zostały zasypane czystym gruntem.

Remediacja w toku

- W połowie września ub. roku została zawarta umowa, której przedmiotem jest przeprowadzenie prac remediacyjnych na terenie dawnego rozlewiska ścieków przy ul. Torowej w Ostrowi Mazowieckiej, należącym do zlikwidowanego Zakładu Regeneracji Podkładów PKP w Ostrowi Mazowieckiej – poinformował nas Michał Stigler, rzecznik prasowy PKP SA. - Termin obowiązywania tego kontraktu to 31 grudnia 2020 r. Prace remediacyjne prowadzone przez tę firmę mają charakter pilotażowy – prowadzone są na najbardziej reprezentatywnej części zanieczyszczonego terenu – dodał.

Co dalej?

Dalsze kroki konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wody ujmowanej dla miasta, to przede wszystkim kontynuowanie programu działań pilotażowych przeprowadzanych na zlecenie PKP S.A w oparciu o koncepcję przygotowaną przez Państwowy Instytut Geologiczny PIB oraz kompleksowe badania hydrogeologiczne i geofizyczne.

Kolejne spotkanie resort planuje pod koniec br. roku, kiedy będą już znane wyniki badań hydrogeologicznych prowadzonych przez Państwową Służbę Hydrogeologiczną.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

5% polskich wód podziemnych ma antropogenicznie zmienioną jakość (04 kwietnia 2024)Nowy system monitorowania składu opadów. GIOŚ (06 marca 2024)Rozporządzenie PPWR wynegocjowane, ale czy wejdzie w życie? UE kontra odpady opakowaniowe (06 marca 2024)Kilkadziesiąt milionów euro na czyste innowacje. KE ogłasza wsparcie inwestycyjne dla 17 projektów (20 grudnia 2023)Kielce/Prawomocny wyrok za podpalenie składowiska odpadów w Nowinach (06 grudnia 2023)
©Teraz Åšrodowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony