Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Porozumienie ws. zasad wydawania unijnych środków na infrastrukturę

   Powrót       11 marca 2019       Planowanie przestrzenne   

Przedstawiciele państw UE, europarlamentu i Komisji Europejskiej porozumieli się w sprawie zasad wydawania środków na infrastrukturę w ramach instrumentu Łącząc Europę na okres 2021-2027. Priorytetem ma być finansowanie projektów przyjaznych środowisku.

Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej z czerwca 2018 roku w nadchodzącej siedmiolatce o niemal 50 proc. wzrośnie finansowanie inwestycji w ogólnoeuropejskie sieci infrastruktury transportowej, energetycznej i cyfrowej. Bruksela zaproponowała na ten cel 42,3 mld euro.

Wysokość środków jeszcze nie została ustalona

Wstępne porozumienie, wypracowane w nocy z czwartku na piątek, nie dotyczy jednak wysokości środków - te będą zależały od uzgodnień dotyczących całego wieloletniego budżetu. Porozumienie określa zasady wydawania tych pieniędzy.

Z piątkowych informacji KE wynika, że program ma pomóc UE wytyczyć drogę do neutralności klimatycznej zgodnie z propozycją "Czysta planeta dla wszystkich" wspierając infrastrukturę dla "czystych" środków transportu. Priorytetowo mają być traktowane projekty dotyczące kolei czy np. zwiększanie liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Łączność, dekarbonizacja i cyfryzacja

- Nowy instrument Łącząc Europę leży u podstaw europejskiego transportu. Zapewni on łączność, przyspieszy dekarbonizację i cyfryzację gospodarki UE oraz stworzy synergię między infrastrukturą transportową, energetyczną i cyfrową. Przede wszystkim umożliwi on UE dokończenie do 2030 roku budowy podstawowej sieci transportowej, która jest podstawą jednolitego rynku - oświadczyła komentując porozumienie unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Środki finansowe w ramach instrumentu Łącząc Europę nie są przydzielane dla konkretnych państw członkowskich, a przyznawane w drodze konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków, które są rozpatrywane przez Komisję Europejską i Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci (INEA).

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna (23 lutego 2024)Wsparcie w obliczaniu śladu węglowego, obniżenie kosztów raportowania. Rekomendacje ds. stosowania Taksonomii (22 grudnia 2023)Imprezy masowe z niskim śladem węglowym, czyli i wilk syty i owca cała (08 listopada 2023)Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej: edukacja – współpraca – inspiracja (28 marca 2023)Dodatkowe 81 mln na transport miejski na Śląsku (21 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony