Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Apel do władz miast ws. ograniczenia zanieczyszczeń z transportu

Organizacje pozarządowe zaapelowały do władz 39 miast o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz innych zanieczyszczeń powietrza z transportu drogowego.

   Powrót       22 marca 2019       Ryzyko środowiskowe   

Ograniczenie ruchu samochodowego w centrach miast, poprawa jakości komunikacji miejskiej, priorytet dla pieszych oraz zwiększenie bezpieczeństwa transportowego to tylko niektóre postulaty organizacji pozarządowych, które zaapelowały do władz 39 miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz innych zanieczyszczeń powietrza z transportu drogowego. Pełna treść Miejskich Postulatów Transportowych znajduje się TUTAJ.

- Odpowiadanie na potrzeby transportowe mieszkańców jest jednym z podstawowych obszarów działania samorządu. Tymczasem mieszkańcy miast chcą być coraz bardziej mobilni, ale jednocześnie nie chcą mieć do czynienia z negatywnymi skutkami, takimi jak korki czy zanieczyszczenie powietrza. Miejski transport jest odpowiedzialny za 23 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE i dużą część zanieczyszczeń powietrza, szczególnie w największych miastach. Dlatego musimy stawić czoła wyzwaniu, jakim jest zaspakajanie potrzeb transportowych w sposób jak najmniej szkodliwy dla naszego zdrowia i dla środowiska – podkreśla Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

Potrzeby dużych miast i aglomeracji

Przygotowane miejskie postulaty transportowe są sformułowane z myślą o potrzebach dużych miast i aglomeracji. Zawierają rekomendacje odnośnie narzędzi, które urzędy mogą wykorzystać, oraz działań, które mogą przeprowadzić. Eksperci podkreślają, że kluczowe jest ograniczenie potrzeb transportowych oraz możliwości poruszania się po mieście samochodem osobowym, w tym szczególnie wjazdu do centrum. Jednocześnie jednak niezbędne jest poprawienie jakości komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Mieszkańcy muszą być zachęcani do rezygnacji z samochodu, a nie tylko zniechęcani do korzystania z niego. Należy zapewnić im dostęp do możliwie najszerszej oferty komfortowych i korzystnych finansowo alternatyw.

- Często niestety zapominamy w naszych miastach o potrzebach naprawdę wszystkich mieszkańców. Projektanci infrastruktury skupiają się najczęściej na potrzebach kierowców. Na szczęście coraz częściej jest już uwzględniania infrastruktura rowerowa. Jednak jeszcze bardzo rzadko mamy do czynienia z realnymi udogodnieniami dla pieszych, a przecież wszyscy jesteśmy pieszymi. To właśnie przestrzenie skierowane na pieszych są najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia całego miasta – wolne od hałasu pojazdów, od smogu, od wypadków, a także korzystne dla handlu i gastronomii. Czas najwyższy, aby władze polskich miast zaczęły zmieniać swoją przestrzeń na przyjazną przede wszystkim pieszym, bo to się opłaci każdemu – wyjaśnia Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych z Bydgoszczy.

Rola planowania przestrzennego

Sygnatariusze podkreślają także rolę planowania przestrzennego jako niedocenianego narzędzia w walce z emisjami zanieczyszczeń z transportu. Tłumaczą, że miasto, w którym odległości między miejscami zamieszkania, pracy, nauki, usług i wypoczynku są niewielkie, jest łatwiejsze do zarządzania z punktu widzenia transportu. Mniejsze dystanse można wtedy pokonać pieszo lub rowerem. Dojazdy zabierają mniej czasu, pochłaniają mniej środków finansowych i powodują mniejsze emisje zanieczyszczeń powietrza.

Postulaty popiera 13 organizacji z całej Polski, w tym: Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Rowerowy Szczecin, Napraw Sobie Miasto, Warszawski Alarm Smogowy, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, Stowarzyszenie BoMiasto, Towarzystwo dla Natury i Człowieka, Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA, WWF Polska, Dolnośląski Klub Ekologiczny.

Źródło: Koalicja Klimatyczna

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Na czym będzie polegał ETS2? Czym jest Społeczny Fundusz Klimatyczny? (26 marca 2024)Zmiany klimatu zaburzają alpejskie ekosystemy (25 marca 2024)W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)Planujemy działania, które wpłyną na wykorzystanie biometanu do celów transportowych (20 marca 2024)Środki z KPO na nisko- i zeroemisyjne autobusy. Rozstrzygnięcie konkursu (15 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony