Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

W Trójmieście wystartował największy w Europie system rowerów publicznych

   Powrót       27 marca 2019       Planowanie przestrzenne   

Największy w Europie system rowerów publicznych, składający się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie, właśnie wystartował. W 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z 1224 rowerów, wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080.

- 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie - dodaje.

Wypożyczenie i zwrot roweru będzie proste i intuicyjne. Mevo można wypożyczyć przy użyciu aplikacji (skanując kod QR), karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Rower oddajemy zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne koło roweru. Abonament miesięczny, w ramach którego będziemy mogli korzystać z roweru 90 min dziennie, kosztuje 10 zł, zaś roczny – 100 zł. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 gr. Jeśli nie chcemy korzystać z opłat abonamentowych możemy korzystać z opłaty minutowej. Wyniesie ona 10 gr/1 min.

660 stacji rowerowych

W 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta.

- Mevo to realny dowód na funkcjonowanie metropolii na Pomorzu - mówi Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz. – Miasta wspólnie wypracowały w drodze kompromisu jeden sposób działania systemu, jego rozwiązania i standardy wizualne dla rowerów i stacji, jeden system rozliczeń oraz przekazały zarządzanie systemem jednej instytucji - Biuru Metropolii. Mevo jest żywym przykładem, że wprowadzenie zharmonizowanego systemu transportu zbiorowego w Metropolii jest możliwe - dodaje.

System dostępny przez cały rok

MEVO to jeden z pierwszych w Polsce systemów rowerowych dostępnych przez cały rok. Docelowo system będzie składał się z 4080 rowerów. W okresie zimowym (grudzień-luty) liczba dostępnych rowerów będzie zmniejszona do 1224 sztuk.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17 218 259 zł.

Źródło: Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony