Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych przypieczętowane

   Powrót       16 kwietnia 2019       Ryzyko środowiskowe   

UE ustala nowe normy emisji dwutlenku węgla dla samochodów osobowych i dostawczych. Zbliży to Unię do realizacji celów klimatycznych, a producentów aut zobowiąże do udziału w redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Rozporządzenie przyjęte w poniedziałek przez Radę UE ma sprawić, że od 2030 r. nowe samochody osobowe będą emitowały średnio o 37,5 proc. mniej CO2 niż w 2021 r., a nowe samochody dostawcze – średnio o 31 proc. Między rokiem 2025 a 2029 emisje CO2 z samochodów osobowych i dostawczych muszą być niższe o 15 proc.

Redukcje dotyczą ogółu aut w UE, a cały "wysiłek redukcyjny" zostanie rozdzielony między producentów według średniej wielkości ich parku samochodowego.

Projekt nowego rozporządzenia Komisja Europejska przedstawiła pod koniec 2017 r. w ramach trzeciego pakietu czystej mobilności. Rok później stanowisko w tej sprawie przyjął Parlament Europejski, w tym samym czasie ustaliła je Rada UE. W październiku ub.r. rozpoczęły się negocjacje Rady UE z Parlamentem Europejskim, które zakończyły się wstępnym porozumieniem w grudniu ub.r. W styczniu br. porozumienie to potwierdzili ambasadorzy państw członkowskich. Poniedziałkowe formalne przyjęcie nowych przepisów przez Radę UE to koniec procedury ustawodawczej.

Projekt rozporządzenia ma pomóc w realizacji celów porozumienia paryskiego i w osiągnięciu ogólnounijnego celu redukcyjnego. Do 2030 r. w sektorach nieobjętych ETS (systemem handlu emisjami) powinno być o 30 proc. mniej emisji niż w 2005 r. Cel ten został określony przez Komisję Europejską i przełożony na cele krajowe w rozporządzeniu o wspólnym wysiłku redukcyjnym.

Źródło: EuroPAP News

O normach emisji dla samochodów ciężarowych pisaliśmy tutaj.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)Licznik AFIR. Możliwości polskiego rynku a cele rozporządzenia (17 kwietnia 2024)100 kW to 200 modułów fotowoltaicznych. O recyklingu w energetyce słonecznej i nie tylko (15 kwietnia 2024)MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów (10 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony