Polski Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych(1) zawiązała grupa firm wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych i firmy związane z łańcuchem wartości opakowań, a także organizacje branżowe i pozarządowe. Celem inicjatywy jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce.
Deklaracja powołania Paktu została podpisana we wtorek, 16 kwietnia, przez firmy i organizacje: ALPLA Poland, Carrefour Polska, Coca-Cola HBC Polska, Coca-Cola Poland Services, CSR Consulting, Global Compact Network Poland, Grupa Spółek Danone w Polsce, Nestlé Polska, PepsiCo Poland, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever Polska i WWF Polska.
Do Rady Konsultacyjnej Paktu należą: Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji i Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych. Inicjatorem powołania Paktu jest CSR Consulting.
Sygnatariusze zobowiązali się do końca 2019 roku stworzyć mapę drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w Polsce. Do pracy nad dokumentem zaproszą szerokie grono podmiotów, aby dokument traktował temat kompleksowo i w sposób pogłębiony. W kolejnych latach sygnatariusze Paktu będą promować rozwiązania zapisane w mapie drogowej i zachęcać firmy do podjęcia dobrowolnych zobowiązań w tym zakresie. Będą również upowszechniać przykłady dobrych praktyk firm, tak aby stały się one częścią codziennej praktyki biznesowej jak największej liczby przedsiębiorstw w Polsce.
Inicjatywa prowadzona jest w ramach Kampanii 17 Celów, mobilizującej biznes w Polsce do podjęcia działań na rzecz realizacji Agendy 2030. - Przed sygnatariuszami Paktu stoi trudne, ambitne zadanie stworzenia strategicznego planu bardziej zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce. W mapie drogowej opiszemy kierunki działania i przykłady dobrych praktyk i rozwiązań. Chcemy, aby stała się ona przewodnikiem i inspiracją do działania dla jak największej liczby podmiotów na polskim rynku. Dziś, w obliczu wyzwań środowiskowych przed jakimi stoimy, czas już na konkretne działania - komentuje Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting – inicjatorka powstania Paktu oraz Kampanii 17 Celów.
Polski Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych ma przyczynić się do realizacji 12. Celu Zrównoważonego Rozwoju, który wyznacza ramy odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji, a także Celu 9. dotyczącego innowacji w przemyśle i Celu 14. dotyczącego ochrony życia pod wodą. Jego podstawą jest Cel 17.: Partnerstwo na rzecz Celów, bez którego nie byłoby tej inicjatywy.
Źródło: CSR Consulting
Przypisy
1/ Strona internetowa wydarzenia:https://kampania17celow.pl/wydarzenia/polski-pakt