Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Kupiłem, zużyłem... wyrzuciłem? Sposób na odpady opakowaniowe po dobrach konsumpcyjnych

Problem mnożących się odpadów opakowaniowych ma źródło zarówno w braku odpowiedzialności producenta, jak i konsumentów. Siłą jednorazowych sprzętów i opakowań jest wygoda i dostępność, ale te same argumenty mogą przemawiać też za rezygnacją z nich.

   Powrót       31 maja 2019       Odpady       Artykuł promocyjny   

Oczekiwane i zapowiadane od dawna wprowadzenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) ma m.in. stanowić podstawę finansowania systemu zbiórki i przetwarzania odpadów opakowaniowych. Mogłoby również pomóc w ograniczeniu ilości opakowań z tworzyw sztucznych. W rozważaniach nie można jednak pomijać zachowania konsumentów. Ci zaś decyzje zakupowe najczęściej podejmują szybko, a opakowania wyrzucają po krótkim czasie.

Okiem projektanta opakowań

Jednym z celów ecodesignu staje się uwzględnienie tego wyzwania. W zasadzie niewiele jest takich przypadków, gdy opakowanie nie staje się odpadem, choćby przejściowo, choćby biodegradowalnym. - Widać wielopłaszczyznowe myślenie o tym, jak zmienić opakowania, by one odpadami nie były - mówił dr Maciej Konopka w połowie maja na konferencji Ekonomia.Trendy.Środowisko 2019 zorganizowanej przez SUEZ w Łodzi. To znak, że projektanci coraz częściej włączają czynnik środowiskowy do swoich wytycznych. Jak mówił dr Konopka, dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie materiałów naturalnych, czego przykładem są podbijające ostatnio Europę naczynia jednorazowe z otrębów pszennych Biotrem. Konopka, opierając się na doświadczeniu w pracy ze studentami i firmami, radził wybierać materiały biodegradowalne, ale też dostępne lokalnie. Sam projektował opakowania m.in. z papieru, trzciny cukrowej czy sznurka. W Polsce potencjał drzemie m.in. w wykorzystaniu siana, wosku pszczelego czy konopii. Czynnik ludzki oczywiście zostaje – takie opakowania również wymagałyby odpowiedniej segregacji, a wcześniej oznakowania.

Inny sposób to tworzenie opakowań jadalnych. To rozwiązanie pojawiło się ostatnio na maratonie w Londynie, gdzie biegaczom rozdawano wodę i napoje energetyczne w jadalnych, stworzonych z glonów kapsułkach(1). Względy higieniczne nie pozwoliłyby raczej na powszechne zastosowanie tego typu opakowań.

Zastąpić wygodę… wygodą?

Póki co najczęściej spotykane na sklepowych półkach są opakowania z tworzyw sztucznych. - Dlaczego tak lubimy plastik? Dlaczego kupujemy tyle opakowań? Powodem jest wygoda i ich dostępność. Można powiedzieć, że to rodzaj uzależnienia, od konkretnego rodzaju opakowań – podkreślała wagę problemu Caroline Frery z TerraCycle. Firma uruchomiła w połowie maja w Paryżu platformę e-commerce bazującą na opakowaniach wielorazowych, nazwaną Loop. Całość funkcjonuje tak, jak kiedyś dostawy mleka – pod drzwi, z odbiorem pustych butelek, pudełek czy puszek. – W takiej bitwie, musimy użyć tego samego rodzaju broni. Potrzebujemy rozwiązania, które jest tak dostępne i tak dogodne, jak jednorazowe produkty dzisiaj. Loop jest platformą, pozwalającą wytwórcom i konsumentom dokonać przejścia do trwałego systemu i korzystać z opakowań nadających się do ponownego użycia – prezentowała Frery.

W działania włączyli się tacy globalni producenci, jak Nestlé, Unilever, Procter & Gamble czy Danone. Do inicjatywy dołączył się również SUEZ, posiadający 30 proc. udziałów w europejskich aktywnościach TerraCycle. To chęć wyjścia poza rolę operatora, który – jak mówił wiceprezes SUEZ Polska André Lemlyn - na rynku odpadowym jest tylko pośrednikiem, który godzi potrzeby różnych aktorów. - Uznaliśmy, że razem z TerraCycle możemy kreować ten nowy ruch poprzez innowacje. Partycypujemy, ale i przyspieszamy działania, które mają na celu zmienić nawyki nas, jako konsumentów – mówi Lemlyn. Firma angażuje również w rozmowy innych partnerów biznesowych, tak by zminimalizować negatywny wpływ na środowisko.

Konsumenci opakowań nie potrzebują

U podstawy pomysłu leżała chęć ograniczenia ilości odpadów, ale także badanie zachowań i wyborów konsumenta. Wnioski? Konsumenci wcale nie chcą posiadać opakowań, zależy im głównie na produkcie, a ci z młodszego pokolenia często decydują się na zakupy przez internet. - To co podejmujemy to współpraca handlowa z partnerami, producentami dóbr konsumpcyjnych. Próbujemy im pomóc zmienić całkowicie system działania. Zarówno przez recykling, jak i używanie wielorazowych opakowań – wyjaśniała Frery. Pracując z działami zamówień dostrzega chęć, ale również brak narzędzi do przeprowadzania realnych zmian.

Zapraszamy do lektury naszego wywiadu z Caroline Frery, poświęconego działaniu platformy Loop.

TerraCycle od 15 lat zajmuje się recyklingiem rozmaitych odpadów. Niejednokrotnie problematycznych lub pomijanych, jak pety od papierosów, opakowania po chipsach czy kapsułki po kawie. Włącza w działania producentów i lokalne społeczności, organizując szeroko zakrojone kampanie, zbiórki, a następnie proces recyklingu zebranych materiałów. Otwierając nową platformę stawia akcent na redukcję powstającej ilości odpadów.

SUEZ PolskaTekst powstał przy współpracy z grupą SUEZ.

Przypisy

1/ London Marathon Runners Were Handed Seaweed Pouches Instead Of Plastic Bottles
https://www.forbes.com/sites/trevornace/2019/04/29/london-marathon-runners-were-handed-seaweed-pouches-instead-of-plastic-bottles/#273b86d12ba2

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Pilnie wprowadzić ROP. Apel o przyjęcie ustawy (27 marca 2024)Podniesienie kaucji za szklane butelki do 1 zł. Opublikowano projekt rozporządzenia (25 marca 2024)KPEiK, ograniczenia wycinek i pytania o Nature Restoration Law. Po 100 dniach rządu (21 marca 2024)Nowe narzędzie do wystawiania i obsługi wniosków DPR. Oszczędność czasu, brak błędów i automatyzacja (20 marca 2024)XXIV Targi Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami EKOTECH (18 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony