8 nowych aut elektrycznych trafiło do wrocławskich jednostek miejskich, które na co dzień wykonują zadania w terenie. Są to zeroemisyjne samochody Nissan Leaf. Posiadanie takich aut we flocie Urzędu Miejskiego i jednostek gminnych nakazuje ustawa o elektromobilności. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wyeksploatowane spalinowe auta służbowe.
Ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek posiadania od 2020 r. minimum 10 proc. samochodów elektrycznych w użytkowej flocie, a od 2025 r. próg wzrośnie do 30 proc. Do tej pory Urząd Miasta posiadał dwa samochody, które były w dyspozycji pracowników Wydziału Środowiska i Rolnictwa oraz Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Ze względu na ceny oraz dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów samochodów elektrycznych, wynajem pojazdów na 3 lata wraz z pełną obsługą serwisową jest optymalnym rozwiązaniem. Łączne koszty takiego długoterminowego wynajmu w okresie trwania gwarancji wyniosą ok. 1 mln zł. Gmina Wrocław będzie ponosić tylko koszty bieżące tj. uzupełnienie stanu baterii, mycie i czyszczenie pojazdów, opłaty parkingowe oraz koszty przejechanych kilometrów ponad limit, który został określony na poziomie 1 200 000 km łącznie dla 8 sztuk samochodów.
- Pozyskanie 8 aut zapewni nie tylko wypełnienie obowiązku ustawowego w postaci posiadania minimum 10 proc. samochodów zero emisyjnych, ale to przede wszystkim kolejny sposób na walkę o czystsze powietrze we Wrocławiu. Nie jest to też ostatnia inwestycja w takie środki transportu, w przyszłości planujemy rozbudowę naszej floty o kolejne elektryczne samochody - potwierdza Anna Badeńska z Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Auta z wtyczką we Wrocławiu
Nowe auta otrzymają m.in. Miejskie Centrum Usług Socjalnych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zarząd Zasobu Komunalnego, Zarząd Inwestycji Miejskich, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta oraz Urząd Miejski Wrocławia. Nowe samochody elektryczne będą ładowane m.in. w punktach ładowania na ul. Gabrieli Zapolskiej i ul. Hubskiej. Zadanie dla Gminy Wrocław realizować będzie firma Hitachi Capital Polska Sp. z o.o.
- Wszystkie auta są fabrycznie nowe i wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, silniki elektryczne o mocy 150 KM oraz akumulatory litowo-jonowe o pojemności energetycznej 40 kWh – wyjaśnia Anna Badeńska. – Na jednym ładowaniu baterii samochody mogą przejechać w cyklu miejskim 389 km, w cyklu mieszanym 270 km według (WLTP), a koszt przejazdu 100 km to około 8,50 zł - dodaje.
Źródło: Urząd Miejski Wrocławia
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.