Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że już wkrótce do prac rządu trafi projekt ustawy regulującej kwestię użytkowania elektrycznych hulajnóg, które szturmem wkroczyły do polskich miast. Firmy zajmujące się ich wypożyczaniem czekają na przepisy.
Podczas debaty o przyszłości mobilności, która odbyła się podczas Impact'19 w Krakowie, Kazimierz Karolczak z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii stwierdził, że zmianie ulega obecnie całe nasze myślenie o transporcie miejskim. Za przykład Karolczak podał rowery, które stały się już w pełni jego częścią. Wystarczy spojrzeć na inwestycje miast w ścieżki rowerowe czy liczbę funkcjonujących w kraju systemów bike-sharingu.
Kolejny element rozwoju mikromobilności to e-hulajnogi
W tym sezonie niemal jak grzyby po deszczu pojawiły się z kolei elektryczne hulajnogi. Cieszą się one popularnością wśród mieszkańców polskich miast, ale stwarzają też wyzwanie legislacyjne. Obecnie, ze względu na brak regulacji, użytkownicy hulajnóg elektrycznych są traktowani jak piesi i powinni poruszać się po chodnikach. Zmiana tych przepisów leży w gestii Ministra Infrastruktury.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział wczoraj dziennikarzom, że projekt właściwej ustawy już w przyszłym tygodniu może trafić do prac rządu. - Mówimy o urządzeniach transportu, napędzanych energią elektryczną. To jest pojazd - dodał minister pytany, jak należałoby traktować elektryczną hulajnogę. Wcześniej rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś zapowiedział, że „rosnąca popularność i dostępność urządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz ich udział w ruchu drogowym” będą przedmiotem odrębnej nowelizacji Prawa o ruchu drogowym.
Miejsca parkingowe dla hulajnóg
Potrzebę uregulowania użytkowania elektrycznych hulajnóg dostrzegają także firmy zajmujące się ich wypożyczaniem. Jakub Olek z LIME mówił podczas prezentacji wygłoszonej na Impact'19, że jasne zasady są ważne dla bezpieczeństwa zarówno użytkowników hulajnóg, jak i pozostałych uczestników miejskiego ruchu. W imieniu firmy wypożyczającej hulajnogi zapewnił, że branża oczekuje regulacji. Jako kwestię wartą doprecyzowania podał m.in. wydzielenie specjalnych miejsc do parkowania hulajnóg, pokazując przy tym przykłady już wprowadzonych rozwiązań.
Dominika AdamskaSekretarz redakcji, geograf