Sejm przyjął 19 lipca nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich, która dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych. Ich celem jest wzmocnienie pozycji podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej. Rozporządzenie co do zasady stosowane będzie wprost, ale wymaga ono wdrożenia do prawa krajowego w określonym przez to rozporządzenie zakresie.
Jasne kompetencje zarządcze
Określone w rozporządzeniu 2017/352 kompetencje w zakresie organizacji usług portowych może wykonywać podmiot zarządzający portem lub inny, wskazany przez państwo, organ. Nowelizacja ustawy wskazuje, że podmiotem tym w Polsce będzie organt zarządzający, odpowiedzialny także za organizację usług portowych takich jak: bunkrowanie, cumowanie, odbieranie odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku oraz holowania.
Droga Czerwona w Gdyni
Przepisy nowelizacji umożliwiają również sprawniejszą realizację infrastruktury dostępowej do portów. Dzięki temu minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po zasięgnięciu opinii samorządów, będą mogli zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe, w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T. Dzięki temu będą mogły być one objęte nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i finansowaniem centralnym, a nie samorządowym, inwestycji. Najlepszym przykładem jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, której koszt budowy oszacowano wstępnie na kwotę 1,3 mld zł, co było wydatkiem nie do udźwignięcia dla budżetu niespełna 250-tysięcznego miasta.
- Trzeba podkreślić, że dotąd istotnie ruch do i z portu odbywał się po drogach przeznaczonych do obsługi mieszkańców, a nie ciężkiego transportu. W efekcie, zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy ciężarówek tracili nerwy i pieniądze w korkach, a przeciążone jezdnie co chwilę wymagały remontów. Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców – niezasłużone utrapienie – podaje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, cytowany przez tamtejszy urząd miasta.
Rozporządzenie 2017/352 będzie stosowane do portów znajdujących się w sieci TEN-T. W Polsce będzie one miało zatem zastosowanie do portów: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście oraz Police.
Katarzyna ZamorowskaDyrektor ds. komunikacji