Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Nowe szanse rozwojowe dla polskich portów

   Powrót       22 lipca 2019       Planowanie przestrzenne   

Sejm przyjął 19 lipca nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich, która dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych. Ich celem jest wzmocnienie pozycji podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej. Rozporządzenie co do zasady stosowane będzie wprost, ale wymaga ono wdrożenia do prawa krajowego w określonym przez to rozporządzenie zakresie.

Jasne kompetencje zarządcze

Określone w rozporządzeniu 2017/352 kompetencje w zakresie organizacji usług portowych może wykonywać podmiot zarządzający portem lub inny, wskazany przez państwo, organ. Nowelizacja ustawy wskazuje, że podmiotem tym w Polsce będzie organt zarządzający, odpowiedzialny także za organizację usług portowych takich jak: bunkrowanie, cumowanie, odbieranie odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku oraz holowania.

Droga Czerwona w Gdyni

Przepisy nowelizacji umożliwiają również sprawniejszą realizację infrastruktury dostępowej do portów. Dzięki temu minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po zasięgnięciu opinii samorządów, będą mogli zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe, w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T. Dzięki temu będą mogły być one objęte nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i finansowaniem centralnym, a nie samorządowym, inwestycji. Najlepszym przykładem jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, której koszt budowy oszacowano wstępnie na kwotę 1,3 mld zł, co było wydatkiem nie do udźwignięcia dla budżetu niespełna 250-tysięcznego miasta.

- Trzeba podkreślić, że dotąd istotnie ruch do i z portu odbywał się po drogach przeznaczonych do obsługi mieszkańców, a nie ciężkiego transportu. W efekcie, zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy ciężarówek tracili nerwy i pieniądze w korkach, a przeciążone jezdnie co chwilę wymagały remontów. Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców – niezasłużone utrapienie – podaje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, cytowany przez tamtejszy urząd miasta.

Rozporządzenie 2017/352 będzie stosowane do portów znajdujących się w sieci TEN-T. W Polsce będzie one miało zatem zastosowanie do portów: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście oraz Police.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jedna turbina, tysiące komponentów. Gros z nich może pochodzić z Polski (22 czerwca 2023)Baltic Power podpisuje kontrakt na transport i montaż morskich turbin wiatrowych (19 lipca 2022)Zakończyły się prace związane z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin (11 maja 2022)Raport: Chiny odpowiadały w 2020 roku za ponad połowę światowej energii z węgla (30 marca 2021)Największa wyprawa arktyczna wróciła do Niemiec alarmując o topniejącym lodzie (13 października 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony