W bieżącym sezonie mieszkańcy Krakowa rozpoczęli już korzystanie z wypożyczalni rowerów miejskich. Mają do dyspozycji 300 pojazdów i 34 stacje należące do systemu, w których można wypożyczać i zwracać te jednoślady.
Użytecznym przewodnikiem dla rowerzystów w tym mieście jest strona internetowa krakowskiego ZIKiT(1), na której znajdują się dane o infrastrukturze rowerowej, filmiki instruktażowe na temat zasad bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście czy projekty inwestycji, które mieszkańcy mogą oceniać pod kątem komunikacji rowerowej. Na terenie miasta znajdują się również samoobsługowe stacje naprawcze.
Edukacja rowerowa
Cykloedukacja to cykl filmów stworzony przy współpracy ze stowarzyszeniem Kraków Miastem Rowerów. Dzięki nim rowerzyści mogą np. dowiedzieć się, jak należy poruszać się tzw. kontrapasami, czyli pasami wydzielonymi na jezdni dla rowerów. Kontrapasy istnieją w Krakowie już od 10 lat. Inny film przypomina np. o tym, że jazda chodnikiem jest legalna tylko wzdłuż jezdni, na której prędkość dopuszczalna przekracza 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości.
Na stronie internetowej można znaleźć także tzw. daroplan, czyli Darmowy Rowerowy Plan Krakowa. Pozwala on, w oparciu o infrastrukturę rowerową i sugerowane trasy w ruchu ogólnym, zaplanować trasę dojazdu rowerem do celu.
Obywatelskie audyty rowerowe
Każda inwestycja w Krakowie od kilku lat wymaga uzyskania tzw. audytu rowerowego. W audycie sprawdza się, czy połączenie inwestycji z drogami publicznymi na terenie Krakowa jest zgodne ze standardami rowerowymi obowiązującymi w mieście. W audytach mogą brać udział także mieszkańcy Krakowa (informacje o wszystkich inwestycjach pojawiają się sukcesywnie na wspomnianej stronie).
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie wyszedł też z inicjatywą dobrowolnych audytów rowerowych, w ramach których projektant może skonsultować swoje założenia z tzw. krakowskim oficerem rowerowym. Oficer rowerowy to etat stworzony w ZIKiT w połowie 2013 r. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest pomoc w kształtowaniu polityki rowerowej miasta oraz w rozwijaniu zrównoważonego transportu.
Osiedle Fajny Dom wzbogaci się po takich konsultacjach z oficerem rowerowym nie tylko o przewidywane wcześniej zewnętrzne, kryte miejsca postojowe dla rowerów, ale również - kosztem miejsc dla samochodów - o miejsca dla rowerów w parkingach podziemnych.
W rankingu miast przyjaznych rowerzystom przygotowywanym corocznie przez magazyn turystyki rowerowej "Rowertour", Kraków znalazł się w 2014 r. na 11. miejscu. Na 41 ocenianych miast w czołówce uplasowały się kolejno Gdańsk, Wrocław i Toruń.
Ewa SzekalskaDziennikarz
Przypisy
1/ Strona internetowa krakowskiego ZIKiT:http://rowery.zikit.pl/