Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Śmiały plan wiedeńskiego portu lotniczego: zero emisji CO2 w 2030 r.

Międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu ogłosił, że stanie się lotniskiem neutralnym pod względem emisji CO2 do 2030 r. Sprawdziliśmy, czy największe lotniska w Polsce podejmą rzuconą przez Wiedeń rękawicę.

   Powrót       27 sierpnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Jak wynika z informacji udostępnionych przez wiedeński port lotniczy Flughafen Wien AG, od 2011 roku zużycie energii na lotnisku zostało zmniejszone o 40 proc., a emisja CO2 aż o 70 proc. Mimo takich wyników, Wiedeń idzie po więcej.

Mianowicie celem portu lotniczego jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2030 r., przy dalszym wzroście gospodarczym kraju. W tym celu opracowano specjalny program ekologiczny obejmujący m.in. poprawę efektywności energetycznej, wykorzystanie źródeł energii wolnych od CO2, w tym rozszerzenie wykorzystania energii geotermalnej do ogrzewania i chłodzenia oraz rozbudowę systemu fotowoltaiki. W planach uwzględniono zwiększenie wykorzystania transportu publicznego i rozbudowę linii kolejowej w kierunku Bratysławy. Port lotniczy wprowadza również nowy model pobierania opłat z tytułu nadmiernego hałasu polegający na większym obciążeniu finansowym głośniejszych samolotów, co ma zachęcić linie lotnicze do kierowania do Wiednia cichszych maszyn. Program uwzględnia także zmianę oświetlenia na systemy LED.

Ponadto lotnisko stawia na elektromobilność. Flughafen Wien AG posiada obecnie ponad 380 pojazdów elektrycznych w swojej flocie. Największy potencjał oszczędności paliwa i CO2 tkwi przede wszystkim w elektrycznej eksploatacji pojazdów użytkowych do celów przeładunkowych. W tym celu realizowanych jest obecnie kilka projektów: pojazdy gastronomiczne są stopniowo zastępowane przez pojazdy elektryczne. Testowana jest też przebudowa naziemnych agregatów prądotwórczych z generatorów wysokoprężnych na zasilanie akumulatorowe, a zakup ok. 40 elektrycznych autobusów pasażerskich jest finalizowany. Na ten projekt wiedeńskie lotnisko przeznaczy ponad 30 milionów euro do 2020 roku. Nowe pojazdy elektryczne powinny zmniejszyć zużycie oleju napędowego o co najmniej 1 mln litrów rocznie.

Ponadto w sierpniu br. na lotnisku zwiększona zostanie powierzchnia fotowoltaiczna do 23700 mkw., a w przyszłości ma zostać jeszcze bardziej rozbudowana. Rocznie system produkuje około 1,8 mln kilowatogodzin, co jest równe rocznemu zapotrzebowanie na energię elektryczną około 600 gospodarstw domowych.

We Wrocławiu nowoczesny system nawigacyjny umożliwia lądowanie w trudnych warunkach

Sprawa Wiednia jest znana polskim portom lotniczym i chociaż żadne z lotnisk nie mogło pochwalić się tak ambitnymi planami, to jednak widać, że kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze. Jarosław Wróblewski, dyrektor Portu Lotniczego Wrocław (PLW), w udzielonym redakcji komentarzu stwierdził m.in., że lotnisko realizuje wiele proekologicznych projektów. - Od 2012 r., kiedy został oddany do użytku nowy terminal wrocławskiego lotniska, posadziliśmy już ponad 50 tys. drzew, krzewów i innych roślin. W konsekwencji, rozległe tereny zielone wokół portu (ponad 200 hektarów lasów) sprawiają, że znacznie więcej CO₂ asymilujemy niż emitujemy. Naszym atutem jest też proekologiczna infrastruktura, umożliwiająca jak najkrótszy przejazd samolotu po wylądowaniu na stanowisko postojowe. Oznacza to mniejsze zużycie paliwa i w związku z tym mniejszą emisję CO₂ - wymienia Wróblewski. Wskazał także na fakt, że lotnisko jest wyposażone w nowoczesny system nawigacyjny, umożliwiający statkom powietrznym lądowanie nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Pozwoliło to całkowicie wyeliminować przekierowania na inne lotniska oraz krążenie nad lotniskiem w oczekiwaniu na wylądowanie ze względów pogodowych, co również w sposób znaczący ogranicza emisję CO₂.

Kraków-Balice ubiega się o certyfikat Airport Carbon Accreditation

Z kolei Natalia Vince, rzecznik prasowy Kraków Airport, wskazała, że w 2019 r. Lotnisko Kraków-Balice opracowało strategię zrównoważonego rozwoju do roku 2023, której jednym z filarów jest dbałość o środowisko naturalne. Lotnisko rozpoczęto proces certyfikacji Airport Carbon Accreditation (jako jedyne lotnisko w Polsce). Podjęło starania w obszarze zwiększenia wykorzystania surowców odnawialnych i efektywności zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Wskazano także na redukcję zużycia wody i dbałość o jakość odprowadzanych z lotniska wód opadowych.

Warszawa inwestuje w poprawę efektywności działania portu lotniczego Chopina

- Lotnisko Chopina podejmuje szereg działań mających na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie kończymy prace nad wdrożeniem w porcie inicjatywy Airport Collaborative Decision Making (A-CDM), która ma na celu poprawę efektywności działania portu lotniczego i przestrzeni powietrznej poprzez lepszą wymianę informacji mających wpływ na funkcjonowanie operacyjne lotniska oraz większą przewidywalność zdarzeń. Chodzi między innymi o optymalizację ruchu samolotów po płycie lotniska, redukcję czasu kołowania oraz planowanie odladzania samolotów. Jedną z pośrednich korzyści tej inicjatywy jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery – poinformowało redakcję Biuro PublicRelation Lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ponadto na dachu warszawskiego lotniska zainstalowano panele fotowoltaiczne, a ilość energii (zarówno wyprodukowanej, jak i aktualnie wytwarzanej) jest wyświetlana na specjalnej tablicy zamontowanej na terminalu.

Katowice Aiport ogrzewane wysokometanowym gazem ziemnym

Z kolei Cezary Orzech, rzecznik prasowy Katowice Airport wskazał na szereg podejmowanych działań w zakresie ograniczenia śladu emisyjnego. Wymienił: optymalizację układów grzewczych i chłodzących na lotnisku poprzez zmianę medium zasilania obiektów w c.o. z oleju opałowego oraz węgla, na zasilanie gazem ziemnym wysokometanowym oraz wymianę systemów obróbki powietrza w obiektach wielkopowierzchniowych na urządzenia bardziej wydajne oraz pracujące na najmniej szkodliwych dla środowiska czynnikach roboczych.

Wszystkie wymienione porty lotnicze inwestują także w energooszczędne oświetlenie LED i flotę pojazdów elektrycznych.

Do Wiednia jednak ciągle daleko.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Statki na niebie (23 stycznia 2024)Sejm przegłosował nowelizację ustawy ocenowej. Będzie skarga do Komisji Europejskiej (23 sierpnia 2023)Pomorski WIOŚ zawiadomił prokuraturę ws. zanieczyszczenia rzeki Strzelniczki (04 kwietnia 2023)Złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla CPK (10 października 2022)Fotowoltaika wkracza na lotniska. Zielona inwestycja w jednym z polskich miast (30 marca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony