Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Niemcy neutralne klimatycznie do 2050 r. Cały rząd bierze odpowiedzialność za realizację tego celu.

   Powrót       11 października 2019       Energia   

Rząd Niemiec przyjął w środę tzw. pakiet klimatyczny, czyli szereg projektów ustaw dotyczących ochrony klimatu. Wprowadza on m.in. wiążący prawnie cel ograniczenia emisji CO2 oraz zobowiązuje wszystkie ministerstwa, by do tego celu dążyły.

Zgodnie z przyjętymi projektami ustaw do 2030 roku Niemcy mają emitować o 55 proc. mniej gazów cieplarnianych niż w roku 1990. Do 2050 roku RFN ma stać się neutralna klimatycznie, czyli osiągnąć zerowe emisje netto.

Nowe regulacje ustalają ponadto konkretne cele, jakie rok do roku mają osiągać poszczególne ministerstwa w sferze ochrony klimatu.

Mówiąc w środę o pakiecie, minister ochrony środowiska Svenja Schulze zwróciła uwagę, że RFN jest pierwszym krajem na świecie, którego rząd zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do połowy obecnego stulecia. Nowością jest też wprowadzenie odpowiedzialności całego gabinetu za ten cel. - Wcześniej była to sprawa ministerstwa ochrony środowiska - przypomniała szefowa resortu.

65 proc. OZE w 2030 r.

Pod koniec września partie tworzące koalicję rządową w RFN (chadeckie CDU i CSU oraz socjaldemokratyczna SPD) uzgodniły, że do 2030 roku Niemcy wydadzą co najmniej 100 mld euro na ochronę klimatu i transformację energetyczną.

Strategia rządu ma skupić się na rozwoju pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (słonecznej, wiatrowej lub z biomasy), których udział w miksie energetycznym musi wzrosnąć z obecnych 40 proc. do 65 proc. w 2030 roku.

Niemiecki rząd w ramach programu ochrony klimatu zwiększy również dopłaty przy zakupie samochodów elektrycznych oraz podniesie od 2023 roku opłaty drogowe dla ciężarówek. Na finansowe wsparcie mogą natomiast liczyć koleje Deutsche Bahn.

Oprócz promowania podróży transportem publicznym przewiduje się też podniesienie cen biletów samolotowych oraz kosztów emisji CO2. Wszystkie zyski z nowego systemu wyceny emisji CO2 mają być przeznaczone na ochronę klimatu lub wracać do obywateli w postaci ulg podatkowych.

Z Berlina Artur Ciechanowicz (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Nowe źródła finansowania programu „Czyste Powietrze” (18 kwietnia 2024)Za 1.5 roku może zabraknąć środków na „Czyste Powietrze”. PAS (17 kwietnia 2024)Zdekarbonizowane budownictwo na horyzoncie. Przyjęto dyrektywę EPBD (16 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony