Minister przedsiębiorczości i technologii uczestniczyła w zorganizowanej w Katowicach imprezie Impact mobility rEVolution'19. Z jej inicjatywy odbyło się tam spotkanie z koreańskimi inwestorami, podczas którego rozmawiano o możliwościach dalszej polsko-koreańskiej współpracy w zakresie elektromobilności.
Koreańskie inwestycje w Polsce
LG Chem Wrocław Energy Sp. z o.o. – w Biskupicach Podgórnych powstała największa w Europie fabryka produkująca baterie do samochodów elektrycznych. Wartość inwestycji to 1,3 mld zł. Liczba nowych miejsc pracy – 729.
LG Chem Wrocław Energy Sp. z o.o. – projekt polegający na utworzeniu nowego zakładu w Biskupicach Podgórnych, który zwiększy zdolności produkcyjne istniejącej już fabryki. Wartość inwestycji wynosi 4,4 mld zł. Liczba nowych miejsc pracy – 810.
SK Hi-tech Battery Materials Poland sp. z o.o – w Dąbrowie Górniczej powstanie fabryka separatorów do baterii elektrycznych. Wartość inwestycji to ponad 1 mld zł. Liczba nowych miejsc pracy to ok. 300.
KET Poland sp. z o.o. – projekt polegający na uruchomieniu produkcji części elektronicznych do pojazdów elektrycznych w Zabrzu. Produktami głównymi będę moduły elektryczne i elektroniczne. Wartość inwestycji to ponad 88 mln zł. Deklarowana liczba nowych miejsc pracy to 250.
Foosung Poland sp. z o.o. – W Kędzierzynie Koźlu powstanie zakład produkcyjno-usługowy, który będzie zajmować się produkcją, magazynowaniem, logistyką oraz usługami związanymi z wytwarzaniem materiałów do akumulatorów litowo-jonowych na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Wartość inwestycji to ponad 368 mln zł. Deklarowana liczba nowych miejsc pracy to ponad 130.
Nara Battery Engineering Poland Sp. z o.o. – projekt polegający na budowie zakładu produkcyjno-magazynowego w Biskupicach. Firma działa w branży komponentów dla e-baterii. Wartość inwestycji wynosi 22 mln zł. Deklarowana liczba nowych miejsc pracy to ponad 30.
Enchem Poland sp. z o.o. – projekt polegający na budowie zakładu produkcyjnego w Biskupicach Podgórnych. Firma działa w branży chemicznej i produkuje elektrolity do akumulatorów litowych i sodowych. Wartość inwestycji to 100 mln zł. Deklarowana liczba nowych miejsc pracy – 40.
- Wszystkie informacje koreańskich firm: LG Chem, SK Innovation, dwie kolejne, które są w pipeline, związane z produkcją baterii elektrycznych, plasują dzisiaj Polskę wysoko – wiem, bo pokazywałam to wiele razy w Komisji Europejskiej – i budzą zazdrość wielu naszych partnerów gospodarczych - zaznaczyła, przypominając, że cała produkcja fabryki LG Chem została już zakontraktowana przez Volkswagena.
Europa chce dogonić Azję i Amerykę
- To z całą pewnością jest trend przyszłości – i Europa stara się tutaj gonić Azję, gonić Amerykę - podkreśliła szefowa MPiT, nawiązując do inicjatywy European Battery Alliance (EBA).
Jak zaakcentowała, baterie to produkt o bardzo wysokiej wartości dodanej. - Są one produkowane dzisiaj z pierwiastków ziem rzadkich, z litu, którego w Europie dziś prawie nie ma. Zaawansowanie technologiczne, jeżeli chodzi o produkcję takich baterii jest bardzo, bardzo wysokie - argumentowała Emilewicz.
- Mamy w tym obszarze dwie bardzo atrakcyjne firmy, które zgłosiły się do europejskiego konsorcjum bateryjnego – w zakresie recyklingu - podkreśliła. - Recykling bateryjny jest dziś bardzo ważny. W sytuacji, w której niewielkie złoża litu są w Portugalii, jego odzyskiwanie z baterii, a także innych metali ziem rzadkich, jest kluczowe. Nasze dwie firmy o najwyższej już dzisiaj doskonałości technologicznej w tym projekcie uczestniczą - wskazała minister przedsiębiorczości i technologii.
Zapraszamy do obejrzenia naszego filmu o elektrycznych motocyklach i drugim życiu akumulatorów, link tutaj.
Jak akcentowała w trakcie katowickiego Impactu minister, Polska staje się hubem produkcji baterii elektrycznych. W I kw. br. była największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych wśród państw UE. Zwiększał się też eksport pozostałych części do aut elektrycznych i hybrydowych oraz silników benzynowych nowej generacji, w tym silników do pojazdów hybrydowych.
Podczas środowego polsko-koreańskiego okrągłego stołu nt. elektromobilności Emilewicz mówiła, że strona polska widzi wiele przestrzeni dla dalszej współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Jak zaznaczyła, prócz kadr i uczelni prowadzących działalność badawczo-rozwojową, Polska ma silną bazę firm zainteresowanych rozwijaniem produkcji komponentów do ogniw oraz hardware i software do integracji baterii instalowanych w pojazdach elektrycznych. (PAP)