Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

W Poznaniu stanie kilkadziesiąt ładowarek elektrycznych

   Powrót       13 grudnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Najpóźniej do końca 2020 roku w Poznaniu ma zostać uruchomiona sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych. Jest to jeden z elementów walki o czystsze powietrze i zachęta do kupowania pojazdów o napędzie elektrycznym zamiast spalinowego.

- Jesteśmy jednym z pionierów w zakresie elektromobilności. Robimy kolejny krok w kierunku jej rozwoju w Poznaniu. Niedawno zaczęły kursować autobusy elektryczne. Przyszła więc pora na elektromobilność skierowaną do indywidualnych użytkowników, do mieszkańców - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dzisiaj Zarząd Dróg Miejskich ogłosi przetarg na budowę 21 stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. To kolejny element naszych działań na rzecz czystszego powietrza, ale też zachęta do kupowania samochodów elektrycznych - dodaje.

ZDM uruchomi postępowanie na dzierżawę miejsc znajdujących się w pasie drogowym i przeznaczonych na ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Na terenie Miasta Poznania, zgodnie z zapisami Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, powinno znajdować się min. 210 punktów do ładowania do 31 grudnia 2020 r. Obowiązek ten nie spoczywa na jednostce samorządu terytorialnego, ale Poznań zachęca i ułatwia jego wdrożenie poprzez zaproponowanie miejsc pod taką usługę podmiotom prywatnym.

Umowa z dzierżawcą na 7 lat

Zwycięzca lub zwycięzcy, bo postępowanie składa się z trzech pakietów, będzie musiał, we wskazanych miejscach, zainstalować i uruchomić punkty ładowania do końca 2020 roku. Zarząd Dróg Miejskich podpisze umowę z dzierżawcą (dzierżawcami) na siedem lat. W każdej z 21 lokalizacji będzie znajdowało się od dwóch do czterech punktów ładowania. Łącznie powstaną 62 punkty ładowania. Jest to pierwszy etap wyznaczania miejsc do ładowania samochodów elektrycznych, który wstępnie proponuje Miasto. Liczba lokalizacji wynika z założenia przekształcania na ten cel obecnie wyznaczonych miejsc dla car-sharingu. Docelowo usługa współdzielenia samochodów również powinna być oparta na samochodach zeroemisyjnych, więc możliwość ich ładowania jest bardzo ważna.

Stacje ładowania nie będą mogły przekroczyć 150 cm wysokości, 50 cm szerokość i 50 cm głębokości. Kolorystyka będzie stonowana, nie będzie można umieszczać na nich reklam. Ostateczną formę stacji dzierżawca będzie uzgadniał z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz Plastykiem Miejskim.

Stacja ma wykorzystywać technologie RFID (system zdalnej identyfikacji radiowej) lub aplikacje dla smartfonów (Android i iOS) umożliwiając skorzystanie z ładowarki posiadaczom kart RFID/aplikacji wielu systemów (operatorów) działających w ramach popularnych europejskich platform roamingowych, czyli ma umożliwiać płatności kartą lub telefonem.

Wszystkie miejsca zostaną specjalnie oznakowane - koperta z piktogramem samochodu z wtyczką do gniazdka.

Źródło: Urząd Miasta Poznania

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony