Mianowicie w okresie od produkcyjnego uruchomienia systemu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) do końca grudnia 2019 r. użytkownicy podmiotów zarejestrowanych w Rejestrze BDO będą mogli skorzystać z funkcji związanych z modułami elektronicznych wniosków i ewidencją odpadów. Oznacza to, że użytkownicy podmiotów zarejestrowanych w Rejestrze BDO będą mogli:
- powiązać użytkownika zalogowanego przez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej (KWIE) z kontem podmiotu zarejestrowanego w Rejestrze BDO,
- dodawać użytkowników głównych i podrzędnych,
- zweryfikować kompletność danych znajdujących się w systemie w zakresie danych identyfikacyjnych podmiotu oraz miejsc prowadzenia działalności,
- dodawać nowe miejsca prowadzenia działalności oraz edytować nazwy istniejących miejsc,
- zweryfikować poprawność integracji poprzez API(1) BDO,
- zapoznać się z funkcjami modułu ewidencji odpadów m.in. poprzez tworzenie i obsługę roboczych kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz roboczych kart ewidencji i wpisów w kartach na rok 2019,
- zaplanować, zatwierdzić karty przekazania odpadów (KPO) i karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK) na rok 2020 i wygenerować dla nich potwierdzenie,
- zapoznać się z funkcjami modułu wniosków, m.in. poprzez tworzenie wniosków roboczych (bez możliwości wysłania).
Użytkownicy podmiotów nieposiadających wpisu w Rejestrze BDO, po zalogowaniu do systemu BDO poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej, czyli potwierdzeniu tożsamości osoby fizycznej przez Węzeł Krajowy, będą mogli utworzyć roboczy wniosek rejestrowy – wysłanie wniosku będzie możliwe w 2020 roku.
- Znaczna większość podmiotów gospodarczych powinna już mieć konto w Rejestrze-BDO. Od 16 grudnia br. użytkownicy przedsiębiorstw nieposiadających wpisu w Rejestrze-BDO, po zalogowaniu do systemu BDO poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej, czyli potwierdzeniu tożsamości osoby fizycznej przez Węzeł Krajowy, będą mogli utworzyć roboczy wniosek rejestrowy – wysłanie wniosku będzie możliwe w 2020 roku. Pragnę przypomnieć, że od 1 stycznia brak konta w BDO uniemożliwi prowadzenie jakichkolwiek działań w obszarze gospodarki odpadami. A działalność w tym obszarze bez wymaganego wpisu do Rejestru-BDO zagrożone jest karą do 1 miliona złotych – powiedział Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego.
Które dane nie będą usuwane z systemu?
Konta użytkowników oraz miejsca prowadzenia działalności dodane w systemie od momentu produkcyjnego uruchomienia systemu, tj. 16 grudnia 2019 r., nie będą usuwane przez administratora systemu.
Z systemu nie będą usuwane:
- karty przekazania odpadów zaplanowane na rok 2020 – karty w statusie „Planowana”, „Zatwierdzona” i „Potwierdzenie wygenerowane”,
- karty przekazania odpadów komunalnych zaplanowane na rok 2020 – karty w statusie „Planowana”, „Zatwierdzona” i „Potwierdzenie wygenerowane”,
- wnioski rejestrowe o statusie „Robocze” – wnioski, które zostały wypełnione w systemie przed 1 stycznia 2020 r., ale nie zostały złożone.
Zgodnie z ustawą o odpadach obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów oraz składania wniosków za pośrednictwem BDO obowiązuje od 1 stycznia 2020 roku, w związku z tym z systemu zostaną usunięte:
- wszystkie karty przekazania odpadów i karty przekazania odpadów komunalnych, które zostały wystawione na rok 2019,
- wszystkie karty ewidencji i wszystkie wpisy, które zostaną w tych kartach wprowadzone.
Duma i obawy
- Jestem dumny, że resort środowiska jest twórcą tak zaawansowanego w skali Unii Europejskiej systemu integrującego informacje o wytwarzających, transportujących, przetwarzających i zagospodarowujących odpady z rzeczywistymi danymi o strumieniu odpadów. Nadrzędnym celem Bazy jest uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w Polsce, lepszy nadzór i planowanie. W skrócie: chodzi nam o rzeczywistą ochronę środowiska i efektywny odzysk i recykling surowców. Jestem przekonany, że BDO w kształcie dostępnym od 1 stycznia spełni pokładane w niej oczekiwania – stwierdził Sławomir Mazurek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu.
Tymczasem dla podmiotów objętych obowiązkiem rejestracji, BDO jest wyzwaniem i źródłem obaw, co nie zmienia faktu, że idea ograniczania szarej strefy w branży odpadowej poprzez wprowadzenia rejestru jest powszechnie akceptowana. Przypomnijmy, że Ministerstwo Klimatu przygotowało projekt rozporządzenia, które, jeśli wejdzie w życie, zwolni z obowiązku rejestracji w BDO mikroprzedsiębiorców, za sprawą ustalenia nowych, bardziej realnych limitów wyłączeń odpadów podlegających rejestracji. Szerzej o projekcie pisaliśmy tutaj.
Od 1 stycznia 2020 r. zostaną uruchomione kolejne moduły BDO, tj. moduł ewidencji i moduł sprawozdawczości.
Katarzyna ZamorowskaDyrektor ds. komunikacji