Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.03.2024 19 marca 2024

Przedłużenie papierowej sprawozdawczości odpadów to okres przejściowy. Potem i tak dane muszą trafić do BDO

To, że możliwość prowadzenia przez przedsiębiorców ewidencji odpadów w formie papierowej została przedłużona do 30 czerwca br., nie oznacza, że te dane nie będą musiały być wprowadzone do BDO. Otóż, będą.

   Powrót       10 stycznia 2020       Odpady   

Wczoraj Sejm przegłosował większością głosów nowelę ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Teraz kolej na Senat.

Więcej o projekcie nowelizacji pisaliśmy tutaj.

Poprawki – nie wszystkie przyjęte

Jeszcze przed ostatecznym głosowaniem nad nowelizacją ustawy, posłowie zgodzili się wprowadzić do niej poprawkę Prawa i Sprawiedliwości usuwającą błąd legislacyjny. Chodziło o to, by za pomocą Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) nie trzeba było prowadzić sprawozdawczości dotyczącej nieczystości płynnych. Sprawozdawczość w przypadku tego rodzaju odpadów jest bowiem przekazywana do Ministra Infrastruktury, a za BDO odpowiada Ministerstwo Klimatu.

Posłowie nie poparli natomiast poprawek zaproponowanych przez Lewicę i PSL-Kukiz'15. Jedna z nich zakładała wydłużenie zgody na prowadzenie dokumentacji w formie papierowej do końca stycznia 2021 roku, a druga dotyczyła tego, by dać jeszcze pół roku na rozliczenie się z zeszłorocznej ewidencji odpadowej.

Do kiedy czas na wprowadzenie danych do BDO?

Znowelizowana w czwartek ustawa pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca br. prowadzić ewidencję odpadową również w formie papierowej. Nie oznacza to jednak, że te dokumenty nie będą musiały znaleźć się w końcu w BDO. Zgodnie z nowelą mają one być wprowadzane do Bazy niezwłocznie i należy proces wprowadzania zakończyć najpóźniej 31 lipca 2020 r.

Nowela przewiduje ponadto, że w przypadku awarii BDO przedsiębiorcy będą mogli sporządzać dokumenty dot. ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza Bazą. Firmy będą miały obowiązek wprowadzenia informacji do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w 30 dni od dnia jej usunięcia.

Obecnie w bazie jest zarejestrowanych ponad 177 tys. podmiotów. Pojawiają się doniesienia medialne, że przedsiębiorcy, którzy się zarejestrowali w systemie, teraz tego żałują. W kontekście tego, że przedłużenie możliwości ewidencji odpadów w formie papierowej nie znosi obowiązku prowadzenia ewidencji elektronicznie, a jedynie odracza ten czas, można stwierdzić, że był to dobry krok, bo i tak nieunikniony. Nie dotyczy to oczywiście podmiotów objętych wyłączeniem.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zagrożenia dla rozwoju sektora gospodarki odpadami. Apel (13 marca 2024)ROP na dwa tempa, segregacja BiR i mapa drogowa dla porzuconych odpadów niebezpiecznych (06 marca 2024)W Polsce mniej niż połowa odpadów jest segregowana prawidłowo. Raport ISP (29 lutego 2024)Wiceszefowa MKiŚ: będzie nowela ustawy kaucyjnej, choć system ma ruszyć od 2025 r. (15 lutego 2024)Gdańsk/ Inspektorzy Ochrony Środowiska nałożyli milionową karę za nielegalne zbieranie odpadów (22 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony