Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Senacka komisja proponuje zmiany w ustawie dot. BDO

Przedłużenie terminu sprawozdawczości dot. odpadów, m.in. dla samorządów, czy wprowadzenie obliga sporządzania ewidencji odpadów w przypadku awarii BDO - to część poprawek, jakie zaproponowała senacka komisja środowiska do noweli ustawy dot. BDO.

   Powrót       15 stycznia 2020       Odpady   

Senatorowie z komisji środowiska rozpatrywali nowelizację ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, która wydłuża do 30 czerwca br. możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej. Poparte przez komisję zmiany wprowadzają m.in. obligo dla przedsiębiorców prowadzenia ewidencji odpadów w formie papierowej bądź elektronicznej prowadzonej poza BDO w przypadku awarii Bazy. Nowelizacja bowiem wprowadzała jedynie taką możliwość (fakultatywność). Celem kolejnej poprawki jest wydłużenie terminów sprawozdawczości prowadzonej przez przedsiębiorców, gminy, marszałków województw oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

Czytaj też: Do 30 czerwca ewidencja odpadów będzie mogła być prowadzona poza BDO, czyli w wersji papierowej

Wiceminister klimatu Ireneusz Zyska przyznał podczas posiedzenia komisji, że nowela ustawy dot. BDO (inicjatywa poselska) była spowodowana tym, że nie wszyscy przedsiębiorcy znaleźli się w Bazie. Przypomniał, że obowiązek rejestracji upłynął 24 lipca 2018 roku. Wiele firm - kontynuował wiceminister - czekało z tym do ostatniej chwili, czyli do końca 2019 roku. Zgodnie z przepisami, firmy zajmujące się gospodarką odpadami, tj.: odbiorem, transportem, przetwarzaniem odpadów, muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy od 1 stycznia cyfrowo "rozliczać" się z odpadów.

Pierwszy taki system w Europie

Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska - instytucji, która stworzyła BDO podkreślił, że jest to pierwszy w Europie system, który tak szeroko obejmuje kwestie gospodarki odpadami. Poinformował, że w Bazie zarejestrowanych jest obecnie ponad 188 tys. firm. Do tej pory wygenerowano też ponad 176 tys. kart przekazania odpadów i 144 tys. kart przekazania odpadów komunalnych.

Awarie systemu

Szczepański zwrócił uwagę, że awarie, na które skarżą się przedsiębiorcy mogą wynikać m.in. z nieodpowiednich programów bądź przeglądarek, za pomocą których firmy korzystają z BDO. Na stronie IOŚ znajdują się informacje dotyczące m.in. danych technicznych sprzętu, rodzaju przeglądarek oraz programów, z jakich firmy powinny skorzystać, by obsługiwać BDO. Przypomniał, że od października ub.r. z działania Bazy przeszkolono 9 tys. osób. W styczniu obywać się będą również szkolenia internetowe prowadzone przez IOŚ.

Szczepański zwrócił uwagę, że BDO może generować problemy głównie dla tych firm, które do tej pory nie musiały prowadzić sprawozdawczości, ewidencji odpadowej. Jak zaznaczył, dotychczasowa ewidencja praktycznie się nie zmieniła. Różnicą jest to, że ma być ona prowadzona elektronicznie.

Kilkugodzinne zawieszenie

Krytycznie o działaniu Bazy wypowiadali się uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele branży odpadowej. Senatorowie Koalicji Obywatelskiej pytali m.in., czy za pół roku konieczne będą kolejne zmiany m.in. wydłużające czas obowiązywania papierowej ewidencji. Branża z kolei wskazywała, że Baza potrafi się zawieszać na kilka godzin, co uniemożliwia wystawianie odpowiednich dokumentów. Niektórzy zwracali ponadto uwagę, że wydłużenie o pół roku obowiązywania papierowej ewidencji może rozszczelnić system. Podkreślali, że wprowadzi to bałagan w sprawozdawczości, skoro część firm rozliczać się będzie z opadów za pomocą BDO, a inne firmy nie. Proponowali m.in., by zawęzić katalog firm, które będą mogły jeszcze rozliczać się papierowo.

Uchwalona przez Sejm nowela pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca br. prowadzić ewidencję odpadową również w formie papierowej. Nie oznacza to jednak, że te dokumenty nie będą musiały znaleźć się w BDO. Więcej na ten temat tutaj.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kontrole objęły tylko 14,6% spalarni. Urzędy pod lupą NIK (05 kwietnia 2024)Transparentność i bezpieczeństwo obrotów odpadami. Głosy z ministerstwa i branży o zmianach w BDO (04 kwietnia 2024)Nowe narzędzie do wystawiania i obsługi wniosków DPR. Oszczędność czasu, brak błędów i automatyzacja (20 marca 2024)Zagrożenia dla rozwoju sektora gospodarki odpadami. Apel (13 marca 2024)ROP na dwa tempa, segregacja BiR i mapa drogowa dla porzuconych odpadów niebezpiecznych (06 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony