Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.04.2024 18 kwietnia 2024

Europarlament za monitorowaniem emisji CO2 w transporcie morskim

   Powrót       29 kwietnia 2015       Ryzyko środowiskowe   

Parlament Europejski (PE) poparł we wtorek przepisy dotyczące monitorowania emisji CO2 w sektorze transportu morskiego. Rozporządzenie dotyczy tylko największych statków, jednak odpowiadających za 90 proc. emisji w rejsach na wodach UE.

Przepisy przyjęte przez PE przewidują, że od 1 stycznia 2018 roku właściciele statków o tonażu powyżej 5 tys. ton brutto, korzystający z portów w UE, będą zobowiązani do monitorowania emisji CO2 i sporządzania sprawozdań. Komisja Europejska będzie publikować roczne raporty na temat emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu morskiego i dokonywać oceny pod kątem efektywności energetycznej i wpływu na zmiany klimatu.

Regulacje te nie będą obejmować okrętów i statków należących do marynarki wojennej, jednostek rybackich, jachtów i statków rządowych do celów niehandlowych.

Według KE 55 proc. statków objętych systemem regulacji odpowiada za około 90 proc. emisji dwutlenku węgla w rejsach do i z portów UE.

Obecnie transport morski odpowiada za 3 proc. emisji na świecie, a przewiduje się, że poziom ten wzrośnie do 5 proc. do 2050 roku. Dotychczas sektor ten nie jest jednak włączony w unijne działania związane z ograniczaniem emisji dwutlenku węgla. Rozporządzenie to pierwszy krok w kierunku zmiany tej sytuacji.

Polska, a także Grecja, Cypr i Malta były przeciwko rozporządzeniu, ale nie zdołały go zablokować. Polska obawia się konsekwencji dla floty morskiej, a przede wszystkim uważa, że przyjmując przepisy UE "wychodzi przed szereg" nie czekając na rezultaty negocjacji prowadzonych w tej sprawie w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Maksimum 5 ton metanu na 1000 ton węgla od 2027 r. PE przyjmuje nowe przepisy (15 kwietnia 2024)PE przyjął nowe cele redukcyjne CO2 dla ciężarówek i autobusów (11 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)Rekordowy spadek emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej (05 kwietnia 2024)Potrzeba co najmniej 6 mld zł rocznie? Przyszłość Czystego Powietrza (04 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony