W Bazie Danych Odpadowych (BDO) zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów - poinformował Instytut Ochrony Środowiska. Jak dodano, dziennie wystawianych jest ok. 32 tys. kart przekazania odpadów (KPO) i 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).
Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, który na zlecenie Ministerstwa Klimatu (wcześniej Ministerstwa Środowiska) stworzył BDO, poinformował, że w pierwszych tygodniach uruchomienia nowych funkcjonalności systemu BDO, w systemie zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów.
Jak dodano pod koniec roku do BDO trafiło ok. 30 tys. przedsiębiorstw. - W systemie już pracuje 114 779 użytkowników głównych, do których przypisane jest 56 637 podmiotów oraz 35 978 użytkowników. A każdego dnia liczby te się zwiększają - wyjaśniono.
IOŚ poinformował ponadto, że w systemie BDO w ciągu doby wystawianych jest ok. 32 tys. kart przekazania odpadów (KPO) oraz blisko 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).
- Baza Danych Odpadowych to wielkie przedsięwzięcie i mamy świadomość, że użytkownicy mają na razie zróżnicowany stosunek do jej funkcjonowania. Analizujemy wszystkie zgłaszane uwagi. Z tego powodu w systemie została udostępniona funkcja samodzielnego dodawania miejsc prowadzenia działalności - wyjaśniono.
Cytowany dyrektor Instytutu Krystian Szczepański wyjaśnił, że w sytuacji, gdy podmiot rozpocznie działalność w nowym miejscu lub stwierdzi brak takich danych w systemie, ma możliwość ich samodzielnego dodania z poziomu konta użytkownika głównego. - Podmiot, dodając nowe miejsce prowadzenia działalności, automatycznie uzyskuje możliwość wystawiania kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz prowadzenia ewidencji w tym miejscu. Należy jednak pamiętać, że po dodaniu nowego miejsca, podmiot jest zobowiązany do złożenia wniosku aktualizacyjnego do właściwego Urzędu Marszałkowskiego w terminie 30 dni od wystąpienia zmiany - podkreślił.
Odpady wyłączone z obowiązku prowadzenia ewidencji
Instytut przypomniał, że 30 grudnia 2019 roku opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Klimatu ws. rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. - W ten sposób znacząco poszerzyła się grupa podmiotów, które nie mają obowiązku wpisywania się do rejestru, a więc i prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Zmiana dotyczy przede wszystkim właścicieli małych punktów handlowych i wytwarzanych przez nich odpadów opakowaniowych do ilości określonej w rozporządzeniu. Również przeterminowana lub nieprzydatna do spożycia żywność nie musi podlegać ewidencji - podkreślił Instytut.
Dodano, że ewidencjonować nie trzeba też świetlówek i baterii, które powstają w ramach zwykłej eksploatacji w biurach, sklepach czy punktach użyteczności publicznej. To samo dotyczy niewielkich, określonych w rozporządzeniu ilości odpadów budowlanych powstających w wyniku prowadzonych prac w domach jednorodzinnych i mieszkaniach. (PAP)