Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Fundusz Termomodernizacji i Remontów wrzuca wyższy bieg

Sejm uchwalił ustawę, dzięki której gminy mają chętniej sięgać po tzw. premie remontowe. Większe wsparcie ma trafić także do zarządzających budynkami z wielkiej płyty oraz inwestorów decydujących się na termomodernizację połączoną z instalacją OZE.

   Powrót       27 stycznia 2020       Planowanie przestrzenne   

Rząd chce poprawić warunki mieszkaniowe istotnej części obywateli, przede wszystkim dzięki finansowym zachętom do przeprowadzania prac termomodernizacyjnych oraz remontowych. Autorzy projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów(1) zakładają, że pozwolą one do 2030 r. zmniejszyć liczbę osób mieszkających w warunkach substandardowych (tj. poniżej pewnej przeciętnej) z 5,3 mln do 3,3 mln. Mówimy zresztą o całkiem sporej części rynku nieruchomości w Polsce. W technologii wielkopłytowej wybudowano w całym kraju ok. 60 tys. budynków. W 2,5 mln wydzielonych mieszkań mieszka zaś nawet 12 mln Polaków. - Szacujemy, że do 2029 r. wsparciem zostanie objętych ok. 8 tys. budynków komunalnych, w których zamieszkuje najuboższa część społeczeństwa. To ważne dla wyrównywania jakości życia Polaków, ale także dla nas wszystkich, ponieważ przyczyni się do redukcji smogu - komentuje wiceminister rozwoju Robert Nowicki.

Więcej środków dla samorządów

Gminy już od dawna mogły ubiegać się o dofinansowanie prac związanych z termomodernizacją, jednak przepisy były tak sformułowane, że było to dla nich mało opłacalne. Przyjęta na ostatnim posiedzeniu Sejmu nowelizacja ma tymczasem ułatwić podejmowanie stosownych prac w budynkach wielorodzinnych, w których znajdują się lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Samorządy będą mogły wkrótce ubiegać się o premię remontową w wysokości 50 proc. wartości przedsięwzięcia. Co więcej, jeśli budynek komunalny jest objęty ochroną konserwatorską (a jest tak w przypadku wielu kamienic mieszkalnych), gmina będzie mogła otrzymać wsparcie w wysokości nawet 60 proc. wartości przedsięwzięcia.

Niewidzialny problem wielkiej płyty

Przeprowadzone w 2018 r. badanie Instytutu Techniki Budowlanej wykazało, że stan techniczny polskich bloków z wielkiej płyty jest dobry. Urzędnicy mimo tego obawiają się jednak umieszczonych wewnątrz konstrukcji stalowych kotw, których jakość oraz stan pozostawiają wiele do życzenia. W trakcie i tak zaplanowanych już remontów lub ociepleń byłoby więc wskazane je wymienić na nowe albo zamontować dodatkowe.

Wykonanie takich połączeń w budynkach wielkopłytowych jest kosztowne i może stanowić ok. 38–46 proc. wartości przeprowadzenia całej termomodernizacji. Po wejściu w życie nowych przepisów właściciele budynków z wielkiej płyty będą mogli ubiegać się o pokrycie 50 proc. kosztów wykonania opisanych wyżej prac wzmacniających. Jeżeli projektowane przez rząd przepisy wejdą w życie, właściciele budynków z wielkiej płyty będą mogli ubiegać się o pokrycie 50 proc. kosztów wykonania między innymi opisanych wyżej prac. Należy przy tym zauważyć, że wsparcie zostanie udzielone jedynie w przypadku, gdy z audytu energetycznego będzie wynikało, że po przeprowadzeniu termomodernizacji budynek będzie spełniał wymagania w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie na poziomie odpowiadającym wymaganiom „budynku o niemal zerowym zużyciu energii”.

Premia za OZE

Przeznaczaona na prace termomodernizacyjne pomoc finansowa rządu przeznaczana była w większości przypadków wyłącznie na podstawowy zakres prac, bez wymiany systemu grzewczego i instalacji odnawialnych źródeł energii. Dlatego na przeprowadzenie bardziej kompleksowego zakresu prac (np. połączonego z zakupem paneli fotowoltaicznych), inwestor będzie mógł otrzymać wsparcie w wysokości nawet 21 proc., a nie jak dotychczas 16 proc. wartości przedsięwzięcia.

Nowelizacja przesądza, że wszystkie sprawy wszczęte poprzez złożenie wniosku o przyznanie wsparcia w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie projektowanej ustawy, będą prowadzone na obecnie obowiązujących zasadach. Datę wejścia w życie nowych przepisów określono na termin 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
http://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/00F10AB98B7B2002C12584E900354464/%24File/128.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowe źródła finansowania programu „Czyste Powietrze” (18 kwietnia 2024)Będą zmiany w „Stop Smog”. Zmniejszenie wkładu własnego gmin i likwitacja kryterium majątkowego beneficjenta (15 kwietnia 2024)Zielińska: transformacja to nie wygaszanie, ale szansa na rozwój (05 kwietnia 2024)67 tys. nowych kotłów węglowych w latach 2021-2023. Raport o transformacji budynków w Polsce (29 marca 2024)Samorządowcy i naukowcy dyskutowali o autonomii energetycznej gmin. Wrocław (28 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony