Rząd chce poprawić warunki mieszkaniowe istotnej części obywateli, przede wszystkim dzięki finansowym zachętom do przeprowadzania prac termomodernizacyjnych oraz remontowych. Autorzy projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów(1) zakładają, że pozwolą one do 2030 r. zmniejszyć liczbę osób mieszkających w warunkach substandardowych (tj. poniżej pewnej przeciętnej) z 5,3 mln do 3,3 mln. Mówimy zresztą o całkiem sporej części rynku nieruchomości w Polsce. W technologii wielkopłytowej wybudowano w całym kraju ok. 60 tys. budynków. W 2,5 mln wydzielonych mieszkań mieszka zaś nawet 12 mln Polaków. - Szacujemy, że do 2029 r. wsparciem zostanie objętych ok. 8 tys. budynków komunalnych, w których zamieszkuje najuboższa część społeczeństwa. To ważne dla wyrównywania jakości życia Polaków, ale także dla nas wszystkich, ponieważ przyczyni się do redukcji smogu - komentuje wiceminister rozwoju Robert Nowicki.
Więcej środków dla samorządów
Gminy już od dawna mogły ubiegać się o dofinansowanie prac związanych z termomodernizacją, jednak przepisy były tak sformułowane, że było to dla nich mało opłacalne. Przyjęta na ostatnim posiedzeniu Sejmu nowelizacja ma tymczasem ułatwić podejmowanie stosownych prac w budynkach wielorodzinnych, w których znajdują się lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Samorządy będą mogły wkrótce ubiegać się o premię remontową w wysokości 50 proc. wartości przedsięwzięcia. Co więcej, jeśli budynek komunalny jest objęty ochroną konserwatorską (a jest tak w przypadku wielu kamienic mieszkalnych), gmina będzie mogła otrzymać wsparcie w wysokości nawet 60 proc. wartości przedsięwzięcia.
Niewidzialny problem wielkiej płyty
Przeprowadzone w 2018 r. badanie Instytutu Techniki Budowlanej wykazało, że stan techniczny polskich bloków z wielkiej płyty jest dobry. Urzędnicy mimo tego obawiają się jednak umieszczonych wewnątrz konstrukcji stalowych kotw, których jakość oraz stan pozostawiają wiele do życzenia. W trakcie i tak zaplanowanych już remontów lub ociepleń byłoby więc wskazane je wymienić na nowe albo zamontować dodatkowe.
Wykonanie takich połączeń w budynkach wielkopłytowych jest kosztowne i może stanowić ok. 38–46 proc. wartości przeprowadzenia całej termomodernizacji. Po wejściu w życie nowych przepisów właściciele budynków z wielkiej płyty będą mogli ubiegać się o pokrycie 50 proc. kosztów wykonania opisanych wyżej prac wzmacniających. Jeżeli projektowane przez rząd przepisy wejdą w życie, właściciele budynków z wielkiej płyty będą mogli ubiegać się o pokrycie 50 proc. kosztów wykonania między innymi opisanych wyżej prac. Należy przy tym zauważyć, że wsparcie zostanie udzielone jedynie w przypadku, gdy z audytu energetycznego będzie wynikało, że po przeprowadzeniu termomodernizacji budynek będzie spełniał wymagania w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie na poziomie odpowiadającym wymaganiom „budynku o niemal zerowym zużyciu energii”.
Premia za OZE
Przeznaczaona na prace termomodernizacyjne pomoc finansowa rządu przeznaczana była w większości przypadków wyłącznie na podstawowy zakres prac, bez wymiany systemu grzewczego i instalacji odnawialnych źródeł energii. Dlatego na przeprowadzenie bardziej kompleksowego zakresu prac (np. połączonego z zakupem paneli fotowoltaicznych), inwestor będzie mógł otrzymać wsparcie w wysokości nawet 21 proc., a nie jak dotychczas 16 proc. wartości przedsięwzięcia.
Nowelizacja przesądza, że wszystkie sprawy wszczęte poprzez złożenie wniosku o przyznanie wsparcia w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie projektowanej ustawy, będą prowadzone na obecnie obowiązujących zasadach. Datę wejścia w życie nowych przepisów określono na termin 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.
Przypisy
1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontówhttp://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/00F10AB98B7B2002C12584E900354464/%24File/128.pdf